برای ایستادگی مقابل دشمنان باید مسجد محور همه فعالیت‌ها شود

پیام آیت ا... العظمی مکارم شیرازی به نخستین همایش محله مسجدمحور به شرح ذیل است:

بسم ا... الرحمن الرحیم

قبل از هر چیز این همایش را که به عنوان محله مسجد محور تشکیل شده و هدف آن از نام آن کاملا هویداست  به همه شما عزیزان حاضر و دست اندرکاران و مؤسسین محترم تبریک می گویم و امیدوارم به اهداف مهم آن نائل شوید.

اگر به عقب برگردیم می بینیم مسجد در آغاز اسلام کانون همه فعالیت های عبادی و سیاسی و اجتماعی و اخلاقی مسلمانان بود.

مسجد مرکز مهم عبادت و تعلیم و تربیت و کانون مشورت و تصمیم گیری برای غزوات اسلامی ، محل جمع آوری  زکات و دادگاه مهم اسلام برای احقاق حقوق بود.

و عجب اینکه مسجد پیغمبر اکرم (ص) در آن روز از یک چهاردیواری ساده که ارتفاع آن به اندازه قامت یک انسان بود تشکیل می شد. و احتمالا فرش هایی از بوریا در آن بود و بعداً که جمعی از مسلمانان از گرمای تابستان و سرمای زمستان ابراز ناراحتی کردند به دستور پیغمبر اکرم (ص) سقفی بر آن زده شد، ستون هایی از تنه درخت خرما و سقفی از شاخ و برگ های نخل و همین مسجد بود که توانست کاخ ظلم و بیداد گری را ویران کند و به خون ریزی های عصر جاهلیت پایان بخشد و بت پرستی را ریشه کن کند.

ولی متأسفانه بعداً تدریجا ً مسلمان ها از مسجد فاصله گرفتند و آن شور و جنب و جوش در مسجد نبود و در این اواخر ( قبل از انقلاب ) بسیاری از مساجد کانونی برای اقامه نماز جمعی از مردان و زنان پیر و سالخورده شده بود.

بحمدا... با آغاز انقلاب اسلامی مسجد تدریجاً به صورت اول بازگشت و جنب و جوش و شوری از مسجد مخصوصاً از جوانان به راه افتاد و در واقع انقلاب شکوهمند اسلامی از مساجد طلوع کرد و هم اکنون گرچه مساجد جنب و جوش دوران انقلاب را ندارد ولی درعین حال باز هم مرکز بسیاری از فعالیت های اسلامی است، به خصوص این که غالب مساجد با کتابخانه های خوب و نیروی بسیج مجهز شده اند.

به یقین اگر بخواهیم در برابر دشمنان بایستیم و جوانانمان را از انحراف و غرق شدن در مفاسد اخلاقی نجات دهیم باید مسجد به صورت محور برای همه ی فعالیت های مذهبی و اجتماعی در آید و این نیاز به برنامه ریزی کامل و جامعی دارد که امیدوارم تشکیل دهندگان این همایش و کسانی که از نظر فکری با آنها هماهنگ هستند دست به دست هم بدهند و برنامه ای در خور این کار تهیه کنند و سپس به اجرا درآید.

من به همه شما عزیزان مخصوصاً جوانان حاضر در مجلس و تشکیل دهندگان این برنامه از صمیم دل دعا می کنم که به هدف نهایی نائل گردید و مسجد را هر روز به صورت بالنده تر و فعال تر از گذشته در آورید ، خداوند یار و یاورتان باد.

و السلام علیکم و رحمه ا... و برکاته

95/5/30