میزان نفوذ صهیونیست ها در انتخابات آمریکا

 کمتر از سه ماه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مانده است و وضعیت خوبی در انتظار دونالد ترامپ نیست.

در نظرسنجی های ملی و ایالت های متغیری مانند ویرجینیا، اوهایو و پنسیلوانیا، آرای ترامپ بسیار پایین هستند.

اما چند هزار کیلومتر آن طرف تر، جایی هست که جمهوری خواهان امید دارند بتواند سرنوشت انتخابات آمریکا را رقم بزند.

مارک زل، رئیس جمهوری خواهان مقیم اسرائیل می گوید: «منافع اسرائیل در نوسازی و احیای روابط نزدیکی است که آمریکا و اسرائیل داشته اند. کل خاورمیانه طی دوران اوباما، درگیر آتش نبرد شده است.»

روابط بین آمریکا و صهیونیست ها در دوران ریاست جمهوری اوباما به سردی گراییده است. بنیامین نتانیاهو، رئیس رژیم صهیونیستی، در یکی از موارد پرتنش این روابط، در ماه مارس 2015 به صراحت از اوباما انتقاد کرد و کنگره آمریکا را مخاطب قرار داد. او خواستار این شد که نمایندگان، جلوی توافق هسته ای با ایران را بگیرند.

جمهوری خواهان معتقدند اگر رای اسرائیلی ها را به اندازه کافی جلب کنند، می توانند در ایالت های دارای رای نزدیک، تاثیر بگذارند. در سال 2000، جرج بوش موفق شد در ایالت فلوریدا فقط با اختلاف 537 رای برنده شود.

بر اساس آمار آی وت اسرائیل، سازمانی که رای دهندگان واجد شرایط اسرائیلی را ثبت می کند، رژیم صهیونیستی دارای 200 هزار نفر واجد رای آمریکایی است. وزارت امور خارجه آمریکا برآورد کرده است که حدود 9 میلیون شهروند آمریکایی در خارج از آمریکا زندگی می کنند ولی نتوانسته مشخص کند هر کشور، چند رای دهنده دارد.

در انتخابات گذشته، میت رامنی موفق شد 85 درصد رای اسرائیلی ها را به دست بیاورد. زل ادعا کرد: «ما صاحب نفوذ هستیم.»

اما اعمال نفوذ در انتخابات آمریکا، مشکل است. جدیدترین نظرسنجی های سی ان ان نشان می دهد که هیلاری کلینتون دموکرات با اختلاف حدود 10 درصد از ترامپ پیش است و برخلاف روند کلی اسرائیلی آمریکایی ها در رای دادن به جمهوری خواهان، حالا این دودستگی وجود دارد که به چه کسی باید رای داد. حتی شبکه دو تلویزیون اسرائیل نیز اذعان کرد کلینتون با اختلاف 16 درصد، برای ریاست جمهوری، سزاوارتر از ترامپ است.

در سال 2013، مرکز تحقیقات پیو در تحقیقات خود متوجه شد که 70 درصد رای دهنده یهودی آمریکا، دموکرات هستند.

ترامپ پس از ادعاها و نوشتارهای ضدیهودی در حساب توئیتری خود و جلب حمایت حزب نازی آمریکا و دیوید دوک رهبر کوکلوس کلان، در جذب رای یهودیان با مشکل جدی روبه رو است.

 

برخی از صهیونیست ها این ادعاها را رد می کنند و معتقدند هدف از این اخبار، مخدوش کردن چهره ترامپ است.

اما بسیاری از آمریکایی اسرائیلی ها به هر دو نامزد بی اعتماد هستند. آن ها به کلینتون اعتماد ندارند و ترامپ را دیوانه می دانند و ترجیح می دهند یا رای ندهند و یا به کلینتون رای بدهند.