ایران برای آشتی اردوغان و اسد وساطت می کند؟!

روزنامه الشرق‌الاوسط به نقل از منابعی از آنکارا و تهران مدعی شد گفتگوهای محرمانه‌ای میان مسئولان نظام سوریه و شخصیت‌های ترکیه‌ای برای آشتی دادن بشار اسد و رجب طیب اردوغان در جریان است و این پس از تغییرات به وجود آمده در سیاست آنکارا در قبال دمشق است.

 

این رسانه سعودی مدعی شد: اسماعیل حقی، یکی از دیپلمات‌های برجسته ترکیه، این مذاکرات را هدایت می‌کند. وی ژنرال بازنشسته‌ای است که مسئول توافق «اضنه» میان آنکارا و سوریه در سال 1998 بود. این ژنرال قبلا معاون رئیس اطلاعات ترکیه بوده و در حال حاضر معاون رئیس حزب الوطن چپگراست.

 

الشرق‌الاوسط در ادامه ادعا کرد: این گفتگوها میان سوریه و ترکیه با وساطت ایران انجام می‌شود.

 

این رسانه به نقل از منابع مذکور مدعی شد: حقی به دمشق سفر کرده است و متعاقب آن دیدارهای دیگری در الجزایر در ماه مه گذشته از سوی یک ژنرال دیگر انجام گرفته است.

 

این روزنامه سعودی در ادامه مدعی شد: حقی با برخی مسئولان سوری در دمشق دیدار و گفتگو کرده است که از جمله آنها عبدالله الاحمر، مرد شماره دوم حزب بعث، و علی مملوک، رئیس دفتر امنیت ملی ، ولید معلم، وزیر خارجه سوریه، و فیصل مقداد، معاون وی، است.

 

این روزنامه ادعا کرد: وی به اطلاع مسئولان سوری رسانده است که آنکارا همچنان مخالف باقی ماندن بشار اسد در قدرت است اما با تجزیه سوریه و شکل‌گیری نظام فدرالی در آنف که کُردها در سوریه به دنبال محقق کردن آن هستند، مخالف است.

 

این رسانه سعودی به نقل از این منابع مدعی شده است: امکان کاستن از موضع شدید رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در قبال سوریه به شرط همکاری دمشق برای ممانعت از برپایی هر منطقه کُردی در شمال سوریه وجود دارد.