افزایش فشار بر کشورهای غربی برای توقف فروش سلاح به عربستان

 کنفرانس "پیمان تجارت اسلحه" سازمان ملل قرار است دوشنبه هفته آینده در ژنو، دومین شهر پرجمعیت سوئیس برگزار شود. این درحالیست که برخی سازمان های مردم نهاد، فرانسه، انگلیس و آمریکا را به دلیل فروش سلاح به عربستان سعودی مورد انتقاد قرار داده اند.

 

سوئیس میزبان دومین کنفرانس "پیمان تجارت اسلحه" سازمان ملل است که دسامبر 2014 (دی 93) تصویب شد. گروه های حامی این پیمان از کشورهای عضو درخواست کرده اند به تعهدات خود پایبند باشند و از اجرای هرگونه قرارداد تسلیحاتی که در آن سلاح ها علیه غیرنظامیان استفاده می شود، جلوگیری کنند. 

 

"سازمان کنترل تسلیحات" از کشورهای فرانسه، انگلیس و آمریکا درخواست کرد از فروش سلاح به عربستان سعودی به دلیل اقدامات این کشور علیه غیرنظامیان یمن جلوگیری کنند. سازمان کنترل تسلیحات همچنین اعلام کرد این سه کشور به "بدترین نوع ریاکاری" متهم هستند؛ زیرا هر سه آنها "پیمان تجارت اسلحه" را امضا کرده اند.

 

"آنا مک دونالد،" مدیر سازمان کنترل تسلیحات همچنین گفت: "این سه کشور غربی با ادامه فروش سلاح به عربستان – که حالا وارد هفدهمین ماه خود شده است –پیمان تجارت اسلحه را نقض کرده اند. هر روز شاهد تلفات ویرانگر استفاده سلاح و مهمات علیه غیرنظامیان یمن هستیم." 

 

وی دولت پاریس، لندن و واشینگتن را به دلیل نقض قوانین بین المللی با ادامه فروش میلیاردها دلار از سلاح های کشنده به عربستان سعودی، متهم کرد.

 

عربستان سعودی و متحدان منطقه ای آن بخاطر حملات مرگبار علیه جنبش انصارالله یمن، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته اند. سازمان پزشکان بدون مرز نیز که تجهیزات آن بارها هدف حملات هوایی مرگبار قرار گرفته است، این بمباران های عربستان را "بی رویه" توصیف کرد.

 

اوایل سال جاری میلادی، کارشناسان سازمان ملل یک گزارش 51 صفحه ای در خصوص حملات گسترده و نظام مند عربستان سعودی به غیرنظامیان یمنی و نقض حقوق بشر بوسیله رژیم آل سعود به شورای امنیت ارائه کردند.

 

در ماه فوریه (حدود 6 ماه پیش) نیز "بان کی مون،" دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد اعضای شورای امنیت از جمله فرانسه مسئولند جریان فروش سلاح به ریاض را متوقف کنند. 

 

"پیمان تجارت اسلحه" کشورهای عضو را ملزم می کند تا هر گونه قرارداد تسلیحاتی که بر اساس آن سلاح های فروخته شده به یک کشور علیه غیرنظامیان استفاده می شود را لغو کنند.

 

عربستان سعودی 26 مارس سال گذشته میلادی (6 فروردین 94)، بدون مجوز سازمان ملل در تلاش برای احیای قدرت هم پیمان نزدیک خود، منصور هادی –رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن – و تضعیف جنبش انصارالله، حملات هوایی مرگبار خود را در یمن آغاز کرد.