پیش بینی شاکری از نتیجه انتخابات ریاست شورای شهر/ چمران  رییس می‌شود

مجتبی شاکری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی فارس اظهار داشت: تجربه ریاست یک ساله مسجدجامعی و ریاست دو ساله چمران نشان داد ویژگی‌های هر دو شخصیت برای اداره شورای شهر به نحوی است که شورا می‌تواند با مدیریت چمران کارایی خود را ارتقا دهد، چراکه شورای شهر در سال نخست دوره چهارم تجربه ریاست مسجدجامعی و در سال دوم ریاست چمران را پشت سر گذاشت. به این ترتیب اعضای شورای چهارم که اکثر آنها جدید هستند به یک منطق محکم تری در انتخاب ریاست شورا رسیدند.

 

به گفته وی، رای به چمران برای ریاست شورای شهر در سال سوم نشان داد که اعضا در مقایسه میان دو نامزد قانع شده اند که ویژگی های شخصیتی، عملکردی و تخصصی چمران قابل قبول تر است.

 

شاکری با بیان اینکه به نظر می‌رسد تغییری در این منطق حاصل نشده است، خاطرنشان کرد: تخصص چمران معماری و شهرسازی بوده و در مقایسه با تخصص مسجدجامعی که جغرافیای انسانی است، به امور شهری نزدیک تر است. به لحاظ تسلط بر قوانین نیز با توجه به اینکه چمران در11 سال گذشته مسوولیت داشته و به مقررات و مصوبات اشراف دارد، اطلاعات خود را در مواقع لزوم، به هنگام در اختیار شورا قرار داده و به نوعی به آنها مشاوره می دهد؛ در حالی که علقه های مسجدجامعی بیشتر میراثی، هنری و ادبی است. به نحوی که طی دو سال گذشته که وی مسوولیت ریاست شورای شهر را نداشته است، اظهارنظر موثری درباره حسابرسی ها یا مباحث مهم نظارتی از این دست ، نداشته است. در حالی که بسیاری از اعضای شورا در قالب نطق و تذکر این وظیفه نظارتی را دنبال می کنند اما طی دو سال گذشته پرسشگری خاصی از مسجدجامعی حتی به عنوان یک عضو مشاهده نشد و بیشتر متمرکز بر روی مراسم محافل هنری ادبی و تهرانگردی بودند.

 

شاکری گفت: از آنجا که گزینه دیگری برای ریاست شورا مطرح نیست به نظر نمی‌رسد تغییر جدی در نتیجه انتخابات و رقابت میان این دو نفر رخ دهد. البته ترفندهایی ژورنالیستی و سیاسی در این حوزه از مدت ها پیش در بیرون از شورا وجود داشته و کمیته‌ای پشت صحنه آتش بیار معرکه است. اصلاح طلبان جلسات مستمری برای هماهنگی در این رابطه برگزار می‌کنند و حتی از مدتی قبل فعالیت خود را در فضای مجازی برای به چالش کشیدن عملکرد مدیریت شهری تشدید کرده‌اند.

 

وی ادامه داد: در برخی از سایت‌ها و کانال‌ها مسوولیت مشکلاتی را که مستقیما به شهرداری باز نمی‌گردد، به نوعی بسته بندی شده و جزیره ای به گردن شهرداری می‌اندازند. به عنوان مثال آلودگی هوا که منشا تولید آن کیفیت خودروها و سوخت بوده و مسوولیت آن بر عهده شهرداری نیست یا در بحث آسیب های اجتماعی، در حالی که منشا تولید مواد مخدر بیرون از کشور است و تهران هم در مسیر عبور این محموله ها به سمت ترکیه است، نباید از شهرداری انتظار داشت به تنهایی این وضعیت را مهار کند. اینکه برخی در فضاهای رسانه ای، غیر علمی و غیر کارشناسانه همه مشکلات را ناشی از عملکرد مدیریت شهری می دانند، از جنس کارهای سیاسی است که توسط برخی جریان ها صورت می گیرد. ضمن اینکه بخشی از آسیب‌های اجتماعی از عملکرد ضعیف اقتصادی دولت نشات می گیرد و اگر رسانه‌ای اجازه ندهد مردم عقبه و منشا آسیب‌ها را ببینند و توپ را صرفا در زمین شهرداری بیندازد، مرتکب سیاسی کاری شده است.

 

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره شایعاتی مبنی بر رای سفید احتمالی برخی اعضای شورا که ممکن است به نفع تغییر رییس شورا تمام شود، گفت: قطعا رای سفید در چنین انتخاباتی معنا ندارد چراکه رای سفید در این صحنه حساس به منزله غایب بودن عضو است. اگر یک عضو در اصلی ترین صحنه اعمال وظیفه نمایندگی غایب باشد، مردم قضاوت خوبی درباره او نخواهند داشت.

 

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: یکی از شیوه های مرسوم برای مدیریت آرای رقبا رایزنی هایی است که جناح مقابل انجام می دهد و رای قطعی برخی اعضا را به رای خنثی و سفید تبدیل می کند. سابقه این موضوع نه تنها در شورا بلکه در مجلس هم در مورد طرح ها و لوایح مهم وجود دارد. اما در انتخابات رییس شورا حق نمایندگی مردم را به جا آوردن در صورتی محقق می شود که رای همه اعضا به سمت و سوی مشخصی معطوف شود.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره مقایسه میان تعامل دو نامزد ریاست شورای شهر با دولت کنونی طی سالهایی که سکان ریاست شورا را به دست داشته اند و شمار مسوولانی که دعوت شورا را پذیرفته اند، گفت:فهرست مهمانان شورای شهر در دوره ریاست چمران و مسجدجامعی وجود دارد و این ادعا که در دوره مسجدجامعی حضور مسوولان در شورا پررنگ تر بوده، بیشتر هیاهو است و متکی به آمار اثبات نمی شود. مسوولان مختلف دولتی، قضایی و انتظامی که طی سه سال گذشته در صحن شورا حضور یافتند بیشتر به دنبال تکمیل پازل برنامه های حوزه مسوولیتی خود بودند و اقدام عملی برای تحقق وعده ها به کارگروههای مشترکی واگذار می شد که نتیجه اش سوارشدن بر بودجه شهرداری بود. حتی قول های وزیر نفت و وزیر مسکن به نفع مدیریت شهری نیز در حد وعده باقی ماند و عملیاتی نشد. بنابراین نمی توان از این موارد به عنوان حسن تعامل شورا با دولت یاد کرد.

 

شاکری با بیان اینکه حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت در زمان ریاست مسجدجامعی نیز محقق نشد که نشان از عدم تعامل دولت و مدیریت شهری دارد، ابراز عقیده کرد: حسن تعامل میان دولت و مدیریت شهری زمانی محقق می شود که پرداخت بدهی انباشته 14 هزار میلیاردی دولت ها به شهرداری آغاز شود.