وزیر خارجه اکوادور: به دنبال امضای تفاهمنامه بانکی با ایران هستیم

گیومه لانگ وزیر خارجه اکوادور در سمینار اقتصادی ایران و اکوادور طی سخنانی با اشاره به پیشرفتهای ایران در طی این سالها گفت: ٥٠ سال پیش مصدق برای ملی کردن نفت ایران تلاش کرد و تاریخ ایران سراسر مبارزه و مقاومت بوده است.

وی با اشاره به پیروزی انقلاب در ایران عنوان کرد: انقلاب در این کشور متمدن به وقوع پیوست.

وزیر خارجه اکوادور به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نیز اشاره کرد و افزود:  ملت ایران توانست در چارچوب ایثارها و مقاومتها به پیشرفتهای خوبی دست یابد و جایگاه خود را در صحنه منطقه ای و بین المللی حفظ کند و ایران علیرغم تحریمها به پیشرفت های زیادی نائل شد. 

وی گفت: خرسندیم ایران و اکوادور مصمم هستند روابط اقتصادی را همچون روابط سیاسی گسترش دهند.  ایران و اکوادور بیش از١٠ سال است روابط خود را آغاز کردند و هیات های زیادی بین دو کشور مبادله شد و اقدام به گشودن سفارت کردند و ما از تداوم و قوام این روابط خرسندیم. 

گیومه لانگ عنوان کرد: برای تنوع بخشی به روابط اقتصادی می توانیم گام برداریم  و علیرغم بعد مسافت قلبهایمان همسو است. 

وی به ظرفیتهای این کشور اشاره کرد و افزود:  اکوادور زمینه های خوبی برای حضور طرفهای ایرانی در این کشور فراهم می کند.   

وزیر خارجه اکوادور ادامه داد: اکوادور مملو از مواد اولیه است و میتواند مکملی برای اقتصاد ایران و همسایگان آن  باشد.  

وی گفت قرار است امروز توافقنامه ای در زمینه های بهداشتی امضا شود.  

وزیر خارجه اکوادور همچنین عنوان کرد: ما به دنبال امضای تفاهمنامه بانکی با ایران هستیم. 

وی اضافه کرد: در چارچوب تفاهمنامه اقتصادی و تجاری دو کشور دور بعد نشست کمیسیون مشترک ایران و اکوادور در تهران برگزار خواهد شد.

وزیر خارجه اکوادور عنوان کرد:  خوشحالیم در چارچوب توانمندی ها و دوستی های دو طرف ، از توانمندی های تکنولوژیک ایران بهره مند شویم. 

وی با تاکید بر اینکه توسعه روابط علمی در گسترش روابط سیاسی بسیار اساسی است، افزود: امیدوارم این نشست برای هر دو  طرف مثمرثمر باشد و توسعه روابط در بخشهای خصوصی و دولتی ادامه یابد.