آیا کسی محمود احمدی نژاد را یادش هست؟!

 وبسایت نشنال اینترست در گزارشی نوشت: آیا کسی محمود احمدی نژاد را یادش هست؟ نگارنده مدعی است: در دوره پیش از روحانی، این افسر سابق نظامی به عنوان ششمین رئیس جمهور ایران انجام وظیفه می کرد و ممکن است دوباره وزنه سیاسی به حساب بیاید. دو دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد دارای فراز و فرودها و  جدل ها سیاسی بود که در برخی موارد منجر به سرد شدن روابط ایران در سطح بین المللی شد. برخی سیاست های اقتصادی احمدی نژاد نیز بر اقتصاد ایران تاثیرات بدی داشت. 

 

در ادامه این گزارش آمده است: هنگامی که دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد به پایان رسید، او بخشی از محبوبیت خود را از دست داده بود.

 

نگارنده در ادامه می‌افزاید: اما حالا رئیس جمهور سابق برای بازگشت خود برنامه ریزی می‌کند. طی هفته‌های گذشته، احمدی نژاد در عرصه داخلی، دوباره خودی نشان داد و به شهرهای مختلف ایران سفر می‌کند و ضمن حضور در روستاها و اجتماعات، آشکارا از دولت فعلی انتقاد می‌کند. او همچنین در روزهای اخیر به باراک اوباما، رییس جمهور نامه نوشت و از او خواست به نشانه حسن نیت، 2 میلیارد دلار دارایی ضبط شده ایران در آمریکا را آزاد کند.

 

این گزارش می افزاید: نتیجه این کار، جالب است. در نظرسنجی مرکز مطالعات امنیتی و بین المللی دانشگاه مریلند در ژوئیه سال 2016 مشخص شد در حال حاضر، بزرگترین رقیب برای انتخاب مجدد روحانی، احمدی نژاد است و او تنها 8 درصد از رییس جمهور فعلی عقب‌تر است. به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد ناگهان به عرصه بازگشته است.

 

در ادامه این گزارش آمده است: بازگشت احمدی نژاد، تا حدی به دلایل شخصی است. او در ابتدا تصمیم داشت در زمان بازنشستگی، یک دانشگاه فنی جدید در تهران تاسیس کند و حتی مجوز بازگشایی آن به عنوان وقف از سوی برخی مراجع تقلید را دریافت کرده بود. اما انتقال او به زندگی دانشگاهی، چندان آسان نبود. با این که احمدی نژاد بلافاصله در دانشگاه علوم و فناوری تهران صاحب کرسی تدریس شد اما برنامه‌های تاسیس مرکز علمی وی با کمبود بودجه مواجه شد. گویا این مسئله باعث شد احمدی نژاد به مرور زمان، گوشه چشمی هم به منصب قبلی خود داشته باشد. می‌توان این اقدام احمدی‌نژاد را فرصت طلبانه دانست. رئیس جمهور سابق ایران کاملا درک می کند که برجام روحانی در ایران، منتقدانی دارد و برخی در ایران هنوز به این توافق بدبین هستند. با این وجود، تنها این موضوع نیست که باعث توجه به احمدی‌نژاد می‌شود. مردم ایران که زمانی خواستار توافق هسته ای با غرب بودند، حالا از این ایده استقبال نمی کنند. در نظرسنجی 16 ژوئیه مشخص شد این توافق در حال از دست دادن محبوبیت خود است و تعداد پاسخ دهندگانی که از این توافق حمایت می کردند از 76 درصد به 63 درصد کاهش پیدا کرده است. دلیل عمده این کاهش، احساس نشدن اثرات رفع تحریم ها در بخش های اقتصاد است. 

 

در پایان این گزارش آمده است: در دوران احمدی نژاد رابطه با دنیای غرب خوب نبود ولی بازگشت سیاسی احمدی نژاد، اجتناب ناپذیر یا حتی محتمل نیست. احمدی نژاد در زمان تصدی ریاست جمهوری، با مخالفت افراد برجسته روبه رو بود و این مخالفت با او، کماکان پابرجاست. با این حال، احمدی نژاد بر روی این واقعیت حساب باز کرده است که بخش بزرگی از جامعه رای دهندگان ایران، معتقدند با یا بدون توافق هسته ای، تهران و واشینگتن با هم اختلاف نظرهای بنیادین دارند. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایران، نشان خواهد داد برداشت او درست بوده است یا خیر.