دیوان عالی فرانسه روز جمعه ممنوعیت پوشش کامل بانوان در ساحل دریا (موسوم به بورکینی) را که در شهرک "ویلنو لوبه" اعمال شده بود، غیرقانونی دانست و آن را لغو کرد.

رای دیوان عالی فرانسه اگرچه به دادخواست علیه اقدام شهرک ویلنو لوبه (Villeneuve-Loubet) مربوط است، اما در مورد حدود 30 تفرجگاه ساحلی دیگر فرانسه نیز که بورکینی را ممنوع کرده اند، قابل تعمیم است.

مقامات فرانسوی به بهانه مقابله با تهدیدات تروریست‌هایی که خود حامی آنها هستند پوشیدن مایوی اسلامی را در چندین شهر فرانسه ممنوع کرده اند. این مایوها، که «بورکینی» نامیده می شوند، بدن و موها را می‌پوشاند تا زنان مسلمان بتوانند به راحتی شنا کنند.

هفته پیش رسانه‌ها تصاویری را منتشر کردند که پلیس فرانسه یک زن مسلمان را در سواحل شهر «نیس» این کشور مجبور به کشف حجاب و درآوردن لباس‌هایش می‌کند. در تصاویر منتشر شده 4 افسر پلیس به سراغ زنی که با پوشش اسلامی در ساحل حضور داشت، می‌روند و او را وادار می‌کنند پوشش خود را بردارد. در این حین، یکی دیگر از افسران نیز در حال نوشتن جریمه برای این زن است. این زن 34 ساله به دلیل داشتن حجاب در ساحل وادار به پرداخت جریمه شد!

خاطرنشان می شود دولتمردان فرانسوی همواره مدعی‌اند این کشور بالاترین سطح دموکراسی و حقوق بشر را در بین کشورهای غربی دارا است اما عملکرد دولت این کشور به خصوص در مورد مسلمان‌ها نشان می‌دهد که هیچ کدام از این ادعاها صحت ندارد.