عالی‌ترین نشان دولت بولیوی به ظریف اهدا شد

عالی‌ترین نشان دولت بولیوی توسط چوکی وانکا وزیر خارجه این کشور به نمایندگی از رئیس‌جمهور، به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اعطا شد.

داوید چوکی وانکا وزیر خارجه بولیوی پیش از اهدای عالی‌ترین نشان دولتی بولیوی به محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران طی سخنانی ضمن خوشامدگویی و قدردانی از ظریف برای سفر به بولیوی، به خاطر دستاوردهای ایران پس از انقلاب تبریک گفت و افزود: به نمایندگی از دولت بولیوی برای قدردانی از کار و اهتمام و تعهد شما برای نزدیکی دو ملت ایران و بولیوی و تعهد نسبت به عدالت و برقراری صلح و تلاش‌های شما در عرصه دوجانبه و چندجانبه و رهبری شما در عرصه بین‌الملل و تلاش‌های شما به نمایندگی از دولت ایران برای گسترش روابط برادرانه بین دو کشور، دولت بولیوی تصمیم گرفته نشان افتخار «عقاب آندی» که عالی‌ترین نشانی است که دولت بولیوی به شخصیت‌ها اعطا می‌کند، به شما اهدا کنیم.

فیلم سخنان چوکی وانکا وزیر خارجه بولیوی و اهدای عالی‌ترین نشان دولت بولیوی به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان را در زیر ببینید.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز پس از دریافت عالی‌ترین نشان دولت بولیوی که توسط داوید چوکی وانکا همتای بولیویایی به نمایندگی از اوو مورالس به وی اهدا شد، گفت: برای بنده به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران باعث افتخار بزرگی است که این نشان را به عنوان سمبل دوستی و برادری دو ملت ایران و بولیوی دریافت کنم. 

وی افزود: از رئیس جمهور محبوب و مردمی بولیوی جناب آقای اوو مورالس و از وزیر خارجه دانشمند این کشور برای این افتخار سپاسگزاری می‌کنم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ایران و بولیوی دو ملت مقاومی هستند که در برابر فشار خارجی ایستادگی کرده و توانستند استقلال و آزادی خودشان را حفظ کنند. 

ظریف افزود: روابط مستحکم دو دولت با همکاری‌های گسترده‌تر اقتصادی و سیاسی در آینده همواره فزاینده خواهد بود. این دو کشور بعنوان کشورهای صلح دوست خواهان تفاهم و گفت‌وگو در سطح بین‌المللی و خواهان احترام به استقلال و حاکمیت ملت‌ها، همواره به همکاری خودشان ادامه می‌دهند. 

وی خاطرنشان کرد: از مهمان‌نوازی شما و افتخاری که به من دادید سپاسگزاری می‌کنم. 

 نشان افتخار «عقاب آندی» (Cóndor de los andes) عالی‌ترین نشان دولتی بولیوی و معروف به صلیب بولیوی است. این نشان با تصویب و اجماع شورای عالی و با فرمان رئیس‌جمهور به عنوان بالاترین مقام به خاطر خدمات ارزنده‌ای که یک شخصیت به ملت بولیوی انجام می‌دهد، به وی اهدا می‌شود.

این نشان ریشه تاریخ معاصر کشور بولیوی دارد و در سال 1925 برای اولین بار نشان عقاب آندی اهدا شده و در سال‌های بعد جایگاه بهتری پیدا کرده است. 

این نشان تصویر عقاب شاخدار آمریکایی و یکی از پرندگان بومی آمریکای لاتین می‌باشد، عقاب آندی بزرگ‌ترین پرنده دنیا، بسیار قدرتمند و شکوه پروازش در آسمان دیدنی است.