کریمی قدوسی: گزارش دوم برجام، فقط بخشی از واقعیت‌ها را گفته است

جواد کریمی قدوسی با اشاره به تعویق برنامه بازدید از تأسیسات آب سنگین اراک در هفته گذشته که قرار بود در راستای تنظیم گزارش شش ماهه اجرای برجام صورت گیرد، اظهار داشت: این برنامه احتمالاً در این هفته انجام می‌شود چرا که در هفته‌های آینده تعطیلات مجلس را در پیش‌رو داریم.

وی با اشاره به اهمیت بازدیدهای کمیسیون امنیت ملی از تأسیسات هسته‌ای گفت: با توجه به اینکه در شهریور ماه باید گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از روند اجرای برجام در شش ماه اخیر تهیه شود، لذا این بازدید باید سریعتر انجام شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: مشاهده وضعیت قلب رآکتور اراک و وضعیت بازطراحی این رآکتور پس از اجرای برجام، برای اعضای کمیسیون اهمیت بسیاری دارد.

کریمی قدوسی گفت: در بازدید از تأسیسات هسته‌ای فردو که دو هفته پیش صورت گرفت، مشخص بود که فضای حاکم بر آنجا با وضعیت قبل از برجام کاملاً متفاوت است؛ کارشناسان مستقر در آنجا به ما گفتند که ۳۰ درصد سانتریفیوژهای جمع‌آوری شده از بین رفته است.

وی ادامه داد: علت این مسئله آن است که سانتریفیوژها فوق‌العاده نسبت به بالانس حساس هستند و کوچک‌ترین تکان به آنها و خارج شدن از مدار باعث آسیب جدی می‌شود و این وضعیتی است که برای سانتریفیوژهای آنجا پیش آمده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: شرکت «تسا» که تولید سانتریفیوژهای آنجا را در برنامه دارد، در بازدید قبلی ما که پیش از اجرای برجام صورت گرفته بود، مشغول کار و تولید سانتریفیوژ بودند، اما این بار کاملاً بیکار و منفعل بودند.

گزارش دوم برجام، فقط بخشی از واقعیت‌ها را گفته است

کریمی قدوسی در ادامه با اشاره به دومین گزارش سه ماهه اجرای برجام که ۲۶ تیرماه از سوی وزارت امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی ارائه شده است، اظهار داشت: گزارش اول از واقعیت‌ها فاصله زیادی داشت اما گزارش دوم تا ۵۰ درصد واقعیت‌ها را گفته بود که البته به چهره زیبای برجام بازمی‌گشت، اما چهره دیگر برجام را نگفته است.

مشکل در حواله پول سوخت هواپیما و تعمیر موتور/ ۱۲۰ موتور هواپیما بر روی زمین مانده است

وی در توضیح این مسئله گفت: به عنوان مثال در گزارش آمده است که در فرودگاه‌ها به ما سوخت می‌فروشند؛ اما نگفته‌اند که الان شرکت‌های هواپیمایی ما برای واریز پول سوخت به حساب شرکت فروشنده همچنان مشکل دارند و باز هم از طریق صرافی‌ها، پول خود را به پاریس می‌فرستند؛ یعنی بعد از برجام همچنان هواپیمایی ما نمی‌تواند پول سوخت را حواله کند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: هواپیما که به ما نفروخته‌اند هیچ، در تأمین قطعات هواپیما نیز مشکل دارند؛ به گونه‌ای که ۱۲۰ موتور هواپیما بر روی زمین است و از «ژنو ۱» تاکنون بیشتر از ۱۲ دستگاه تعمیر نشده است؛ یعنی هر موتوری که قرار است تعمیر شود، شرکت مربوطه باید از وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز بگیرد. هیچ کدام از این مسائل را در گزارش نیاورده‌اند اما وقتی با کارشناسان صحبت می‌کنیم، این وضعیت اسفبار را به ما یادآوری می‌کنند.