حجم ویدیو: 1.08M | مدت زمان ویدیو: 00:00:45

«اندیشکده واشنگتن» در تحلیلی پیرامون رخداد اخیر در خلیج فارس بین چند قایق نیروی دریایی  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ناو آمریکا نوشت: سپاه ایران به طور محتمل چنین اقدامی را به عنوان پیامی به رقبا ادامه می‌دهد تا به اهداف خود برسد پس واشنگتن نیز باید هوشیارتر بوده و در پی مجاری ارتباطی رسمی برای مواقع ضروری باشد.

این اندیشکده نوشت: تنگه هرمز دوباره شاهد مواجهه کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا و قایق‌های تندرو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود، اقدامی که ناظران را در حدس و گمان پیرامون علت اقدام‌های ایرانی‌ها قرار داده است. رخدادهای چند باره به وقوع پیوسته در هفته گذشته خطر پیش‌بینی محاسبه اشتباه در این منطقه در جهان را شدت بخشیده است.

بر این اساس، در 23 و 24 اوت چند قایق تندروی ایران به کشتی‌های جنگی آمریکا نزدیک شدند و آنطور که نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده است، اقدام ایرانی‌ها «ناامن» بوده و آن‌ها بدون هیچ تماس رادیویی با سرعت بالا به‌شدت نزدیک کشتی‌های آمریکایی شدند.

این اقدام ایرانی‌ها یکی از آخرین نمونه‌ها از مواجهه بین نیروی دریایی ایران و آمریکا در خلیج فارس البته بیشتر ازسوی سپاه ایران است که بسیار مستعد چنین رفتارهایی تا نیروی دریایی ارتش این کشور هستند . البته چنین اقدام‌هایی برای نیروی دریایی سپاه ایران موردی جدید  نیست که موجب هراس کشتی‌های غربی و آمریکا در تنگه هرمز شوند. آن‌ها همچنین عادت دارند تا با رزمایش‌های موشکی در نزدیکی نیروی دریایی آمریکا در آب‌های بین‌المللی خلیج فارس اقدام‌های تعجب‌برانگیز انجام دهند.

 

این اندیشکده در ادامه یکی از اهداف اقدام اخیر را پیام‌های ارسالی به آن‌هایی که در داخل ایران حامی روابط بهتر با غرب هستند، نام نهاد و نوشت: سپاه پاسداران ایران به شدت در پیروی از حلقه وابسته به «آیت‌الله خامنه‌ای» فرمانده کل قوای ایران و تندروهای این کشور است.

یکی از دیگر دلایل این اقدام از سوی این اندیشکده تحریک بازارهای نفتی با مشکل تراشی در خلیج فارس عنوان شده است.

در انتهای این مطلب آمده است: بهرحال سپاه پاسداران نیاز به درک این مسئله دارد که اگر قرار است از فشارهای بین‌المللی که هنوز مانع پیشرفت‌های بلند مدت اقتصادی دیپلماتیکی ایران هستند کاسته شود، لازم است رفتار مسئولیت پذیر بیشتری داشته و به موضع حرفه‌ای‌تر و عدم مواجهه در منطقه خلیج فارس پایبند باشد. در ضمن، ناظران نباید متعجب از ادامه اقدام‌های تعجب برانگیز سپاه در منطقه باشند. واشنگتن نیز باید هوشیار بوده و شاید در پی ابزارهای ارتباطی با مقام‌های ایرانی در صورت وقوع چنین رخداد‌هایی باشد.

در حالی‌که خطوط دیپلماتیک بین «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در خنثی سازی تنش در منطقه موثرند، واشنگتن نیاز به مسیر ارتباطی اضطراری مطمئن‌تر دارد.