مهدی امامی کارشناس درباره بیماری پارانویید اظهار داشت: پارانویا حالتی است که در آن، فرد ارتباط خود را با واقعیت از دست می دهد، دچار توهم می شود و همواره از اینکه توسط دیگران مورد سوء قصد قرار بگیرد رنج می برد.

 

وی افزود: بیمار مبتلا به پارانویا نسبت به اطرافیان به ویژه همسر خود سوء ظن شدیدی دارد و همواره از اینکه مورد خیانت قرار بگیرد هراس دارد، خشم، خشونت و دشمنی از ویژگی های بارز این افراد است.

 

این کارشناس ادامه داد: برای بهبود این افراد علاوه بر روش های روان درمانی، خانواده فرد نیز می تواند در تسریع این روند بسیار موثر باشد، در رفتار با این افراد باید دقت لازم را به خرج داد تا سوء ظن آنها تشدید نشود، هرگز با وی درباره موضوع خاصی که روی آن حساس است وارد بحث نشوید، در غیر این صورت بدبینی بیمار افزایش پیدا می کند.

امامی تصریح کرد: برای بهبود این بیماران باید حوصله به خرج داد و صبور بود، این افراد بسیار زودرنج بوده و زود از کوره در می روند، بنابراین سعی نکنید به آنها ثابت کنید که بیمار هستند و نیاز به درمان دارند.

وی گفت:  بهتر است برای بهبود حالت بدبینی مفرط مبتلایان، منشأ این سوء ظن ها را شناسایی و آنها را از بین ببرید و همواره سعی کنید با بیمار ارتباط نزدیک برقرار کرده و رضایت او را جلب کنید، اما هرگز به او باج ندهید.