مدیریت حج؛ ردایی که به تن آل سعود، بزرگ است

 امسال در حالی ایام حج را سپری می‌کنیم که به‌دلیل کارشکنی‌های عربستان سعودی، زائران ایرانی در این مراسم حضور ندارند. البته مقامات جمهوری اسلامی ایران تا آخرین لحظه، تلاششان را برای جلوگیری از تعطیل شدن این فریضه اسلامی انجام دادند اما نهایتا به‌دلیل تعهد ندادن عربستان در زمینه حفظ امنیت و عزت زائران ایرانی، تصمیم بر این شد که زائری از ایران به این مراسم اعزام نشود.

طفره رفتن مقامات عربستان در تضمین امنیت زائران ایرانی در حالی است که اولین مسئولیت هر کشور در قبال اتباع مهمان، حفظ امنیت و جان مسافران است اما می‌بینیم عربستان حاضر نیست امنیت جان زائران را در مکه مکرمه و مدینه منوره که با ارزش‌‌ترین مکان‌ها و عبادتگاه‌ها نزد مسلمانان هستند، تضمین کند لذا جمهوری اسلامی ایران هم نمی‌تواند این خطر را بپذیرد که زوار ایرانی بدون تضمین حفظ جانشان، به حج مشرف شوند.

البته تعهد ندادن در قبال جان حجاج، تنها مربوط به جمهوری اسلامی ایران نیست و سعودی‌ها در خصوص حفظ جان زائران خانه خدا از دیگر کشورهای مسلمان نیز ضمانتی نمی‌دهند.

ایران در یکی دو سال گذشته با وجود روابط سردی که با عربستان داشته، این کشور را ناگزیر کرده بیشترین اقدام را در جهت حفظ نظرات جمهوری اسلامی ایران انجام دهد. در فاجعه منا که سال گذشته رخ داد و هزاران زائر بیت‌الله الحرام و اتباع کشورهای مسلمان، جان خود را از دست دادند، خانواده جانباختگان بسیاری از کشورها نتوانستند جسد عزیزان خود را از عربستان تحویل بگیرند اما جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی را ناگزیر کرد پیکر تک‌تک افرادی را که جان خود را از دست داده و به شهادت رسیده بودند، به خانواده‌هایشان تحویل دهد. آن دسته از جانباختگان هم که پیکرشان در عربستان به خاک سپرده شد، این کار با اجازه بازماندگانشان انجام گرفت.

نابخردی در عربستان فقط در قبال زائران ایرانی نیست و در سال‌های گذشته و قبل از حادثه منا نیز شاهد حوادثی ناشی از بی‌کفایتی سعودی‌ها بودیم که یکی از آنها وقوع آتش‌سوزی‌ در چادرهای محل اقامت حاجیان در منا بود.

سال گذشته نیز فاجعه منا اتفاق افتاد و با توجه به ایجاد نشدن هیچ‌گونه تغییر در سیاست‌های دولت سعودی، در آینده نیز نمی‌توان مطمئن بود که حوادثی از این دست اتفاق نیفتد و در یک کلام باید گفت عربستان شایستگی و لیاقت مدیریت مهم‌ترین تجمع اسلامی را ندارد و خادمی حرمین شریفین،‌ردایی است که بزرگ‌تر از قامت آل‌سعود است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس