امیرعبداللهیان: گفتار و کردار عربستان یکسان نیست

«حسین امیرعبداللهیان» مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی و دستیار علی لاریجانی در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک»، از آنچه به «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان در جده گفته بود پرده برداشت.

بر اساس این خبر امیرعبداللهیان تأکید کرده که گفتار و کردار عربستان یکسان نیست و سیاست‌های این کشور طی سالیان گذشته با عقلانیت و دانایی همراه نبوده است.

امیرعبداللهیان تأکید کرد حمله نظامی به یمن اقدام اشتباه و حماقتی آشکار بود، زیرا عربستان به عنوان ثروتمندترین کشور عربی نه تنها به یک کشور فقیر و ضعیف حمله کرده بلکه این کشور همسایه عربستان نیز هست.

معاون عربی آفریقای پیشین وزیر خارجه ایران تأکید کرد که هنوز زیرساخت‌های شهری و نظامی یمن مورد هجوم عربستان قرار می‌گیرند و هنوز هم زنان و کودکان و غیرنظامیان در این جنگ کشته می‌شوند؛ از سوی دیگر عربستان نیز در این جنگ تلفات جانی و مالی داشته و خسارت‌هایی نیز به کشورهایی که از این جنگ حمایت کردند و در آن مشارکت داشتند وارد شده است.

وی افزود: با این وجود حمله نظامی هیچ گره‌ای از اختلافات عربستان و یمن را باز نکرده در حالی که امکان داشت این اختلافات از طریق راهکار سیاسی حل شود اما عربستان به نصایح دیگران گوش نمی‌دهد.

امیرعبداللهیان گفت: فراموش نمی‌کنم با «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان یک ماه بعد از انتخابش به عنوان وزیر خارجه در حاشیه دیدار وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در جده ملاقات کردم و به او گفتم «مطمئن باشید که راهکار نظامی در یمن راه به جایی نخواهد برد و تنها امنیت منطقه را کاهش خواهد داد» تنها سه هفته بعد از این دیدار عربستان به یمن حمله کرد. این اقدام نتیجه تصمیم‌گیری‌های اشتباه و به دور از خرد شماری از اعضای خاندان حاکم عربستان است.

در خصوص دلایل حمله عربستان به یمن نیز امیرعبداللهیان گفت که شخصا معتقد است اختلافات گسترده اعضای خاندان حاکم عربستان منجر به بروز برخی مشکلات داخلی در این کشور شد و به نظر می‌رسد «محمد بن سلمان» وزیر دفاع و پسر پادشاه این کشور با به راه انداختن جنگ یمن به دنبال ایجاد نوعی اتحاد و همبستگی داخلی در کشورش بوده تا اختلافات داخلی میان اعضای خاندان پادشاهی بروز نکند.

اما با شکست این پروژه و از بین رفتن امید پیروزی در یمن، بن سلمان پروژه ایران هراسی را به راه انداخت و به خود زحمت تشکیل ائتلاف جدیدی علیه ایران را داد تا با نشان دادن ایران به عنوان یک دشمن مشکلات داخلی و مشکلات احتمالی این کشور را بر گردن ایران بیاندازد.

امیرعبداللهیان گفت این رفتاری که در تیم جدید حاکم در عربستان مشاهده می‌کنیم نتیجه اختلافات داخلی میان دربار آل سعود از یک جهت و از طرفی دیگر نتیجه طبیعی سیاست‌های منطقه‌ای گمراه کننده‌ای است که عربستان طی 10 سال گذشته در پیش گرفته است.

عربستان در خصوص عراق جدید نیز سیاست‌های غلطی اتخاذ کرده، بعد از سقوط «صدام حسین» هیچکسی نمی‌تواند انکار کند که رویکرد سیاسی اشتباه عربستان در خصوص عراق به عدم ثبات و نبود امنیت در این کشور منتهی شود و به تشکیل گروهک‌های تروریستی در عراق منجر شود.

در نهایت معتقدم عربستان یک کشور مهم و قدرتمند در منطقه است و ما معتقدیم همکاری تهران و ریاض در خصوص پرونده‌های منطقه‌ای می‌تواند تا حد زیادی به ایجاد راهکارهای سیاسی و حل مشکلات منطقه تأثیر گذار باشد.

این پیام ایران بارها و از طریق کانال‌های متعدد به اطلاع مسئولان سعودی رسیده و پارلمان ایران نیز بارها و مکررا گفته بود که مسئولان عربستانی باید بر دانایی و خرد ورزی تمرکز کنند و از فرصت استفاده کرده از سیاست ویران کردن ایران و منطقه دست بردارند و راه حل و فصل اختلافات را انتخاب کنند.