سجاد فقط به استقلال برمی گردد

با تک پسر اسطوره آبی گفت‌وگویی انجام دادیم که می‌خوانید.

در ایران شایعه شده شهباززاده قصد دارد به استقلال برگردد، شما چیزی شنیده‌اید؟

اینجا حداقل در یک ماه گذشته گرفتاری‌های شغلی خودم را داشته‌ام و اطلاعی از این موضوع که گفتید، ندارم. سجاد فوتبالیست توانمندی است و اگر قرار باشد به ایران برگردد، حتماً به تیم خودش استقلال برمی‌گردد ولی نمی‌دانم چه برنامه‌ای دارد.

از اوضاع و احوال استقلال خبر دارید؟

اوضاع که خوب نیست. این شرایط هواداران، مربیان و بازیکنان را آزار می‌دهد و گروهی هم بیرون گود خوشحال هستند چون موفقیت منصوریان برای آینده آن ها و برنامه‌هایشان مطلوب نیست. من به عنوان یک بازیکن و مربی پیشین استقلال برای منصوریان آرزوی موفقیت می‌کنم و می‌دانم چه فشاری را تحمل می‌کند. آخرین بار پدرم در سال ۸۶ این شرایط را تجربه کرد چون بعد از ۳ هفته صحبت از تغییرات شد بعد از بازی چهارم مقابل شیرین فراز کرمانشاه استقلال از ۴ بازی ۷ امتیاز داشت و پدرم تصمیم به استعفا گرفت. ببینید چقدر فشار بود که شخصی نظیر ناصر حجازی عطای کار را به لقایش بخشید.

در این شرایط صلاح منصوریان چیست بماند یا برود؟

او در سال ۸۶ به عنوان بازیکن، این شرایط را از نزدیک دید و باتجربه‌ای که دارد، فقط خودش می‌تواند استقلال را به جایگاه اصلی‌اش برساند. این تیم امسال تحولات زیادی داشته و زمان می‌برد تا به هماهنگی لازم برسد، مگر سال ۸۶ با رفتن پدر من اوضاع تیم بهتر شد؟ تیمی که در رتبه ششم بود در رتبه سیزدهم قرار گرفت. هم پدر من سوخت داد، هم فیروز کریمی و هم استقلال. یک جاهایی تغییرات فقط شرایط را بدتر می‌کند. در این میان باید انتقادی هم داشته باشم از بازیکنان تیم که در فصل نقل و انتقالات خیلی باانگیزه و جنگنده ظاهر شدند تا بهترین ارقام در قراردادهایشان گنجانده شود ولی در شروع لیگ آن انگیزه و جنگندگی را ندارند، چیزی که من از پای تلویزیون می‌بینم، میزان کم دوندگی و جنگندگی تعداد زیادی از بازیکنان است و نمی‌دانم ضعیف‌ تمرین می‌کنند یا برنامه‌های تمرینی‌شان ضعیف است. فقط امیدوارم زود مشکلات برطرف شود تا در آستانه دربی نگرانی هواداران کمتر شود.

استقلال مدت‌هاست از مشکل دفاع رنج می‌برد و در همه بازی‌هایش حداقل یک گل را می‌خورد، علت چیست؟

سیستم دفاعی تیم نیاز به بازنگری کلی دارد به صورت انفرادی تک تک نفرات توانمند هستند اما در کار گروهی و پوشش مرتکب اشتباه می‌شوند و ناهماهنگ هستند چون بازیکنان ایرانی خیلی تاکتیک‌پذیر نیستند. باید براساس توانمندی‌های آنها تاکتیک را انتخاب کرد و چون تغییرات استقلال زیاد بوده نفرات حداقل باید ۱۵، ۲۰ بازی اعم از رسمی و دوستانه کنار هم باشند تا از بازی همدیگر شناخت پیدا کنند. این را هم بگویم که تغییرات استقلال خیلی خوب بوده و منصوریان با خوش‌فکری بازیکنان آینده‌داری به استقلال اضافه کرده و تنها مشکل زمان است. باید صبر داشت و اجازه داد سرمربی تیم کارش را بکند. امیدوارم او هم مثل پدرم سوخت نشود.

بازی ایران و قطر را تماشا کردید؟

بازی سختی بود، دقیقاً در تیم ملی هم ناهماهنگی ۴، ۵ لژیونر با بقیه محسوس بود و به نظرم در بازی با چین عملکرد تیم ملی خیلی بهتر خواهد شد. در بازی با قطر حضور پررنگ تماشاگران در ورزشگاه واقعاً شکوهمند بود و امیدوارم همیشه همین طور باشد. نقش کارلوس کی‌روش در اتحاد تماشاگران مشخص است و برایش آرزوی موفقیت دارم.

شما هم جزو موافقان کی‌روش هستید؟

هیچ‌کس بی‌عیب نیست. کی‌روش هم مثل من و شما نقص دارد و بزرگ‌ترین نقص او شاید همان یک‌دندگی و لجبازی‌اش باشد اما مربی موفقی است. تیپ کارلوس نیمکت تیم ملی را قشنگ می‌کند، از طرفی یک انسان فوق‌العاده باهوش است. بعد از بازی با قطر تا شنیدم به نکونام مأموریت داده برود قطر شوکه شدم. آن از سر بازی که اعصاب قطری‌ها را به هم ریخت این هم از بازی سه‌شنبه قطر که جواد باید آنجا روی اعصاب‌شان باشد و اگر حرکتی انجام بدهند آسیب بزرگی می‌بینند هرچند حرکت نکونام را تأیید نمی‌کنم اما این هم بخشی از زرنگ بازی‌های فوتبال است.