زمان زیادی از ماجرای افشای ایمیل‌های محرمانه هیلاری کلینتون نمی‌گذرد. ماجرایی که مدتی تیتر یک روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها بود و تبعات آن دامن این نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را گرفت. استفاده از سرور خصوصی، دریافت کمک‌های مالی از راه‌های غیرقانونی، سوء استفاده از موقعیت در وزارت امور خارجه و ... مواردی است که با افشای این ایمیل‌ها پرده از آنها برداشته شد.

 

طبق گزارش نیوزویک، پس از این افشاگری‌ها، پلیس اف‌بی‌آی بخشی از مصاحبه خود با هیلاری کلینتون را منتشر کرد. در گزارش اف‌بی‌آی به این موضوع اشاره شده بود که این نامزد دموکرات در دسامبر سال ۲۰۱۲ دچار ضایعه مغزی شده و به توصیه پزشکان روزانه تنها چند ساعت به دفتر خود در وزارت خارجه می‌رفته و نمی‌توانسته جزئیات تمام  جلساتی را که در آن حضور داشته به یاد بیاورد.

گرچه مشکل جسمی کلینتون بر کسی پوشیده نیست اما اطلاعات اف‌بی‌آی درباره این که کلینتون در آن زمان بخشی از حافظه خود را از دست داده بود، موضوع جدیدی است و بهانه‌ای دست ترامپ و هوادارانش می‌دهد تا علیه کلینتون شوی تبلیغاتی راه بیاندازند.

 

کلینتون کم‌حافظه یا ترامپ دیوانه؟/آمریکایی‌ها مجبورند کدامیک را انتخاب کنند؟////منتشر نشود  کلینتون کم‌حافظه یا ترامپ دیوانه؟/آمریکایی‌ها مجبورند کدامیک را انتخاب کنند؟////منتشر نشود

 

اما ماجرا فقط به کم‌حافظگی کلینتون ختم نمی‌شود، دیگر نامزد انتخابات آمریکا یعنی دونالد ترامپ نیز با مشکلات و حواشی متعددی روبه‌رو است. شعارهای تبلیغاتی وی و سخنرانی‌های جنجالی‌اش در گردهمایی‌های تبلیغاتی، واکنش‌های بسیاری را در دنیای مجازی و واقعی در پی داشته است. ترامپ چندین بار در سخنرانی‌هایش به آوارگان سوری توهین کرد و آنها را جانورانی دانست که نباید وارد خاک آمریکا شوند. عمق فاجعه زمانی آشکارتر می‌شود که ترامپ درباره زنان عبارات سخیفی همچون "خوک چاق" و "سگ" به‌کار می‌برد تا جایی که این سخنان خشم ویل اسمیت و رابرت دنیرو، بازیگران مشهور هالیوود را برانگیخت و او را دیوانه خطاب کردند. گروهی از بازیگران آمریکایی نیز مشغول تدارک نمایش موزیکالی با نام "کودن" هستند که سیاست‌های دونالد ترامپ را به سخره می‌گیرد. این نمایش قرار است در سراسر آمریکا اجرا شود و هدف از آن شناساندن چهره واقعی ترامپ و ترغیب مردم به رأی ندادن به اوست. واژه "دیوانه" و "کودن" آنقدر درباره دونالد ترامپ به کار برده شد که این روزها با شنیدن این کلمات چشم‌ها ناخودآگاه به سمت او می‌چرخد.

این‌گونه رفتارها به فضای مجازی نیز کشیده شده و دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری در شبکه‌های اجتماعی علیه یکدیگر مطالبی را به اشتراک می‌گذارند و اغلب عبارات توهین‌آمیزی برای هم به کار می‌برند. هیلاری کلینتون در آخرین پست توییتر خود نوشت "آخرین چیزی که ما نیاز داریم، رئیس جمهوری است که با خود ناسزاگویی و بداخلاقی به واشنگتن بیاورد". بسیاری بر این عقیده بودند که مخاطب او رقیب انتخاباتی‌اش، دونالد ترامپ است. ترامپ هم در مقابل کلینتون کم نیاورده و خطاب به او نوشت "این فقط اوباما است که از هیلاری متقلب حمایت می‌کند. هیچ کس دوست ندارد سیاست‌های اوباما چهار سال دیگر ادامه پیدا کند". و این تنها نمونه‌های کوچکی از هجمه‌های این دو رقیب به یکدیگر در فضای مجازی است.

 

کلینتون کم‌حافظه یا ترامپ دیوانه؟/آمریکایی‌ها کدامیک را انتخاب می‌کنند؟  کلینتون کم‌حافظه یا ترامپ دیوانه؟/آمریکایی‌ها کدامیک را انتخاب می‌کنند؟

 

کاربران نیز هر از گاهی کمپین‌هایی در مخالفت با تفکرات این دو نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه به راه می‌اندازند. یک نمونه از آن هشتگ‌ "Never Trump" است که مخالفان سیاست‌های نامزد جمهوریخواه در توییتر ایجاد کردند. هشتگ‌های "No to Trump"، "Sick Hillary"و "anti Trump" از دیگر کمپین‌هایی بود که در جهت کم کردن میزان آراء ترامپ و کلینتون به راه افتاد. به این ترتیب به نظر می‌رسد در میان حجم عظیم هیاهوی تبلیغاتی و کارزار انتخاباتی، فقط باید دلمان برای آمریکایی‌هایی بسوزد که دو گزینه بیشتر پیش رو ندارند و مجبورند یکی از آنها را انتخاب کنند؛ یا هیلاری کم‌حافظه و بیمار یا ترامپ دیوانه و کودن.