دکتر عزیزه قاسمی نژاد متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص  فلوشیب نازایی در خصوص اهمیت تغذیه نوازد با شیر مادر گفت: در اسلام دو سال برای تغذیه نوزاد با شیرمادر توصیه شده است و ما شاهد هستیم که در کشورهای غیراسلامی و اروپایی نیز توصیه پزشکان و متخصصین بر اهمیت شیردهی مادر به نوزاد در همین مدت زمان است، زیرا  از این طریق به راحتی ویتامین ها، پروتئین ها و چربی ها ی کافی و ضروری در شیر مادر  برای رشد نوزاد فراهم می شود.

وی نخستین ترشحات شیرمادر بعد از زایمان را آغوز نامید و گفت: آغوزی  که در سینه مادر به وجود می آید در رشد نوزاد و تکامل سیستم گوارشی او بسیار تأثیرگذار است، همچنین سیستم دفاعی نوزاد را در برابر باکتری ها و ویروس ها ایمن می کند.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه شیر مادر دارای مزیت فراوانی نسبت به شیر خشک  است، افزود: تغذیه با شیر مادر، خطر سندرم ناگهانی در نوزاد را کاهش می دهد. اگر نوزاد به صورت نارس متولد شود، شیر مادر می تواند با آنتی بادی های فراوان نوزاد را در برابر بسیاری از بیماری ها واکسینه کند.

وی در ادامه به بیان فواید شیردهی برای مادران اشاره کرد و اظهارداشت: مکیدن سینه توسط نوزاد، موجب ترشح هورمون اکسی توسین در بدن مادر می شود که این هرمون باعث تسریع در انقباض رحم مادر و برگشت آن به حالت اولیه می شود و همچنین شیردهی باعث کاهش وزن مادر بعد از زایمان شده و مادر به وزن اولیه خود برمی گردد.

 

وی گفت: مادرانی که نوزادشان را با شیر خود تغذیه می کنند کمتر به مرض سرطان تخمدان و سینه مبتلا می شوند.

قاسمی نژاد در خصوص روند شیردهی موفق در مادرانی که تازه زایمان کرده اند گفت: نوزاد سالم بعد از تولد به طور غریزی برای تغذیه احتیاج به شیر دارد و در نخستین لحظه برقراری ارتباط با پوست مادر قادر است با مکیدن سینه او تغذیه خود را شروع کند که البته در این زمینه پرستار و یا مشاور شیر دهی در آن لحظه برای تجربه موفق شیردهی باید به مادر کمک کنند.

 

چگونه می توان نوزاد را برای شیر خوردن کمک کرد

وی با بیان اینکه حوصله داشتن و تعیین زمان اختصاصی برای شیردهی بهترین عامل موفق در این امر است، گفت: معمولا برای مادرانی اولین بار زایمان داشته اند و تجربه ای در شیر دادن نوزاد خود ندارند، اولین تجربه  شیردهی بسیار سخت است.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اهمیت روند درست شیردادن به نوزاد، اظهارداشت: در مرحله اول نیاز است نوزاد به سینه مادر بچسبد و مادر هم سینه خود را با دست بگیرد که راه مجاری تنفسی نوزاد را مسدود نکند و در مرحله بعد لب پایینی نوزاد با نوک سینه تماس دهد این عمل موجب می شود  واکنش مکیدن نوزاد تحریک شده و نوزاد عکس العمل خمیازه کشیدن را از خود نشان دهد که باید مادر نوزاد را به سمت سینه ی خودش بکشد، نه اینکه مادر به سمت نوزاد کشیده شود.

 

عوامل موثر در کاهش شیر  بعد از زایمان

این متخصص زنان و زایمان، مهم ترین دلیل عدم موفقیت در نخستین تجربه های شیردهی را دردهای بعد از زایمان – چه طبیعی و چه سزارین – گرسنگی و بی حالی مادر بعد از زایمان به ویژه زایمان سزارین و عدم آشنایی با نحوه درست شیردهی و در آغوش گرفتن نوزاد دانست.

وی در ادامه تغذیه نوزاد با شیر خشک، توسط شیشه را یکی از عوامل عدم رغبت نوزاد برای مکیدن سینه مادر و در نتیجه کم شدن شیرمادر دانست و تأکید کرد: خروج راحت شیر از سرشیشه باعث می شود نوزاد تنبل شده و تمایلی برای تلاش و مکیدن سینه مادر از خود نشان ندهد و همین امر باعث کم شدن شیرمادر و در نهایت خشک شدن شیر در سینه او می شود.

قاسمی نژاد در مورد نوزادانی که بعد از تولد در دستگاه نگهداری می شوند، گفت: این دست نوزادان هم باید به هر طریق ممکن حتی به صورت غیرمستقیم و با دوشیدن شیر مادر تغذیه شوند تا هم نوزاد از فواید شیرمادر بهره مند شده و هم شیرمادر کم نشود.

این متخصص  فلوشیب نازایی با اشاره به اهمیت عوامل روانی در تجربه شیردهی موفق گفت: مادر باید با عشق نوزاد خود را در آغوش گرفته و به او شیردهد و همچنین تغییرات جدیدی که در زندگی اش رخ داده است را بپذیرد.

 

تأثیر مایعات در افزایش شیر مادر

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: اگر مادر دید که ادرارش زرد پر رنگ  شده و با کاهش تولید شیر در سینه هایش روبه رو است باید حجم خوردن مایعاتش را بیشتر کند  همچنین خوردن دم نوش زیره، رازیانه و مکیدن مرتب نوزاد و آمادگی مادر برای شیر دهی و داشتن روان درست مادر "نداشتن استرس و افسردگی" از عواملی است که در ازدیاد شیرمادر تاثیر گذاراست.

قاسمی نژاد در پاسخ به مادرانی که در مراجعه خود شاکی هستند که شیرشان کم است و نمی توانند نوزاد خود را سیر کنند گفت : 10 تا 15 دقیقه مکیدن سینه مادر باعث خستگی فک نوزاد می شود و شاید به خواب برود، اگر نوزاد خودش سینه مادر را از دهان بیرون انداخت، خوب وزن گرفت و به دفعات ادرار کرد، این نشانه های خوبی است که نوزاد شما گرسنه نبوده و میزان شیر در سینه برای او کافی است.

 

بهترین زمانهای شیردهی

این متخصص زنان و زایمان بیان کرد: هفته اول بعد از زایمان در 24 ساعت اولیه باید به فاصله هر دو ساعت یکبار  به نوزاد شیر داده  شود و باید مادر ، زمان شیردهی را بر اساس گرسنگی نوزاد تنظیم کند و سعی کند در طول شب نیز به نوزاد شیردهد.