حرف های سعودی ها علیه ایران باز هم تکرار شد/ایران باید دست از «صدور انقلاب» بردارد

وزیر خارجه عربستان سعودی در نشست اندیشکده «چتم هاوس» باز هم ادعاهای بی اساس خودش علیه ایران و همچنین مسائل منطقه را تکرار کرد.

روز گذشته در خبرها آمده بود که وزیر خارجه عربستان سعودی به منظور رایزنی و لابی کردن با مقامات انگلیسی در خصوص بحران یمن و همچنین سوریه، به لندن سفر کرده است.

عادل الجبیر امروز چهارشنبه در نشست اندیشکده چتم هاوس با عنوان «اولویت‌های منطقه‌ای سیاست خارجی عربستان سعودی» شرکت کرد.

وزیر خارجه سعودی در ابتدای سخنرانی خود، گفت که دولت عربستان سعودی در این کشور، «ریشه‌های عمیق و مشروعیت زیادی» دارد.

الجبیر طبق معمول سخنرانی‌های خود بلافاصله با پیش کشیدن مسائل منطقه و مسائل مربوط به بحران سوریه و یمن، ادعاهای ضد ایرانی خودش را تکرار کرد.

وزیر خارجه سعودی با لحنی گستاخانه مدعی شد: «ما ایران را می‌بینیم که با روشی بسیار خشن و خشمگینانه در حال اقدام کردن است. ایران باید تصمیم بگیرد که آیا یک دولت است یا انقلاب».

او که کشورش در این 5 سال انواع حمایت‌ها از معارضان و گروه‌های تروریستی در سوریه را به عمل آورده،  در این اندیشکده گفت: «موضع ما درباره سوریه روشن است موضع ما بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است».

الجبیر در خصوص دخالت نظامی همه جانبه عربستان سعودی که از یک سال و نیم گذشته تاکنون ادامه دارد، هم اظهارنظر کرد.

او مدعی شد: «ما در جنگی مشغول هستیم تا از دولت مشروع و قانونی در یمن حمایت کنیم. گزینه جنگ انتخاب ما نبود بلکه به ما تحمیل شد».

وزیر خارجه عربستان سعودی مدعی شد که این کشور «اجازه نخواهد داد» که تجربه حزب‌الله لبنان این بار در یمن و توسط حوثی‌ها تکرار شود.

الجبیر در ادامه با انتقاد از مواضع جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای گفت که ایران باید دست از «صدور انقلاب» بردارد.

این مقام سعودی در ادامه به موضوع برگزاری مراسم سالیانه حج هم اشاره و ادعا کرد که «ما با هر بهانه‌ ممکنی را رفع کردیم» تا ایرانی‌ها مطمئن شوند می‌توانند به مراسم حج بیایند اما تهران این موضوع را نپذیرفت و رد کرد.

در این نشست از وزیر خارجه سعودی درباره کشته شدن غیرنظامیان یمنی در حملات هواپیماهای ائتلاف سعودی سوال شد.

الجبیر در حالی که رسانه‌های بین‌المللی و برخی نهادها از قبیل سازمان ملل بارها از مرگ غیرنظامیان و هدف قرار گرفتن تاسیسات زیربنایی یمن سخن گفته‌اند، گفت: «ما از کشتن کودکان یمنی چه نفعی می‌بریم؟»

در نشست چتم هاوس، درباره «ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان سعودی» از الجبیر سوال شد که او اینطور جواب داد: «این یک موضوع اجتماعی است. با صبر کردن و به مروز زمان هر چیزی امکان وقوع هر چیزی وجود دارد».