ایران شریک جدید انگلیس بعد از خروج از اتحادیه اروپا

خبرگزاری آپا با اشاره به اینکه فصل جدیدی در حال رخ دادن در ارتباط بین انگلیس و ایران است افزود: تاریخ روابط بین دو کشور طولانی و دشوار است.

پس از پنج سال سفرای هر دو کشور در حالی در محل ماموریت خود مستقر می شوند که فیلیپ هاموند، وزیر خارجه وقت انگلیس در پایان اوت 2015 به تهران سفر کرد تا سفارت این کشور را مجددا بازگشایی کند.

آپا افزود: بعد از توافق هسته ای این رابطه حتی شکل بهتری نیز به خود گرفت. اعتماد ها مجددا برگشت تا جایی که پروازهای بریتیش ایرویز به تهران مجددا بعد از 4 سال از سر گرفته شد. در حال حاضر نیز بعد از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ، به دنبال شرکای جدید از جمله ایران است.

این خبرگزاری ادامه داد: انگلیس بعد از فرانسه و آلمان سومین کشور اروپایی بود که به طور مستقیم در مذاکرات هسته ای با ایران درگیر بود.

روز دوشنبه حمید بعیدی نژاد، سفیر جدید ایران در لندن و نیکلاس هاپتون، سفیر جدید بریتانیا در تهران به طور همزمان در وزارت امور خارجه دو کشور حضور یافته و رونوشت استوارنامه خود را به وزرای امور خارجه تقدیم کردند.

همزمان بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «ارتقاء روابط دیپلماتیک این فرصت را به ما می دهد تا گفت وگوهایمان درباره مسائل مختلف از جمله پرونده های کنسولی را گسترش دهیم.»