وجود 49 نقطه حادثه‌خیز در چهارمحال و بختیاری

شهرام ندیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از افزایش آمار تصادفات استان نسبت به سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: عمده‌ترین علت اصلی تصادفات در استان، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ و سرعت غیرمجاز است.

وی با اشاره به افزایش آمار تصادفات در سال جاری، اظهار کرد: برای کاهش تصادفات در نقاط حادثه‌خیز استان، عملیاتی از جمله ترانشه‌بری جهت افزایش دید در قوس، اصلاح شیب شیروانی، نصب علائم ایمنی، آشکارسازی و  نصب چراغ راهنما در حال انجام شدن است.

ندیمی در ادامه افزود: تاکنون 49 نقطه حادثه‌خیز و پر تصادف در استان شناسایی شده است که با تأمین اعتباری بالغ بر 60 میلیارد  ریال و تخصیص منابع، تمامی عملیات مذکور انجام خواهد شد.

وی از بهره‌برداری سه بزرگراه، شهرکرد- بروجن به طول 30 کیلومتر، کمربندی سامان به طول 7.5کیلومتر و سفیددشت- زرین‌شهر به طول 14 کیلومتر در سال جاری خبر داد و گفت: در سال گذشته نیز کمربندی بروجن به طول 12 کیلومتر و بزرگراه شهرکرد- بن به طول 19 کیلومتر به بهره‌برداری رسید.

مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان اظهار کرد: 2852 کیلومتر از راه‌های استان روکش آسفالت دارند و 215 کیلومتر از محورهای استان چهارخطه شده‌اند.

نعیمی، تعداد تابلو اخطاری و انتظامی نصب شده در سال گذشته را 7900 عدد، عنوان و خاطرنشان کرد: 1470 کیلومتر از راه‌های استان خط‌کشی شدند و تاکنون 22 نقطه مستعد تصادف و 88 پیچ خطرناک اصلاح شدند.

به گفته وی، 215 کیلومتر بزرگراه، یک هزار و 136 کیلومتر راه اصلی و فرعی و دو هزار 381 کیلومتر راه روستایی در استان وجود دارد که یک هزار 501کیلومتر از راه روستایی آسفالته است.

ندیمی، نصب دوربین ثبت سرعت را یکی از روش‌های موثر در ایمن کردن راه‌ها دانست و افزود: تاکنون دوربین‌های ثبت سرعت در محورهای فرخشهر- شهرکرد (روبروی قطب صنعتی شهرکرد)، فارسان – شهرکرد (روبروی سه‌راهی هفشجان)، آلونی- سه‌راهی گوشکی (روبروی روستای مرادان) و سامان – شهرکرد (روبروی گاوداری) نصب شده است. بر اساس راه‌های شریانی، میزان تردد و آمار تخلفات صورت گرفته، 21 کیلومتر از محور شهرکرد – اصفهان و 180 کیلومتر محور شهرکرد – بروجن – لردگان تا تیرماه 96 مجهز به دوربین‌های ثبت سرعت می‌شوند.

ندیمی با اشاره به اینکه 50 درصد راه‌های شریانی استان به صورت بزرگراه درآمده‌اند، تصریح کرد: وجود بزرگراه‌ها نشان‌دهنده توسعه چشم‌گیر راه‌های استان طی سال‌های اخیر است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود این همه اقدامات میزان تصادفات زیاد است، گفت: رعایت نشدن مقررات راهنمایی و رانندگی، عدم توجه به علائم اخطاری و انتظامی نصب شده در سطح راه‌ها، ایمنی کم وسایل نقلیه، عدم شناخت و آگاهی از علائم ایمنی توسط رانندگان و وجود راه‌های دسترسی غیرمجاز عامل تصادفات است.

ندیمی خاطر نشان کرد: به دلیل اهمیت بالای محور لردگان – ایذه و ترانزیتی بودن مرکز به جنوب کشور که نقش مهمی در انتقال بار صنایع استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان دارد پیشنهاد می‌شود بزرگراه لردگان – ایذه احداث شود زیرا اقتصادی و پربازده خواهد بود.