مشاور اسد: هیچ معامله مشکوکی با ترکیه نداریم

 خانم «بُثینه شعبان» مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس جمهور سوریه اعلام کرد که احتمالا هیچ دیداری بین «بشار اسد» و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه صورت نخواهد گرفت.

وی در در گفت وگو با شبکه سوریه درباره شایعاتی مبنی بر احتمال انجام این دیدار در مسکو اظهار داشت: بسیاری از تحلیلگران آنچه را که دوست دارند می‌نویسند، و به هیچ چیزی ملزم نیستند، ولی من پیش‌بینی میکنم که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

صحنه سیاسی امروز به سود حکومت و ملت سوریه است

شعبان با بیان این مطلب افزود: صحنه سیاسی امروز بی گمان به سود حکومت و ملت سوریه و دستیابی به یک حل و فصل سیاسی است نه به سود کسانی که این فتنه و جنگ را در سوریه آغاز کردند.

با ترکیه هیچ معامله مشکوکی بر سر حلب نداریم

مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس جمهور سوریه با اشاره به اینکه ایستادگی سوریه، قدرت روسیه و چین را در عرصه بین الملل افزایش داد، درباره شایعاتی مبنی بر بازگشت حلب به آغوش سوریه و باز گذاشتن دست نیروهای «سپر فرات» با حمایت ترکیه نیز اعلام کرد: هیچ معامله مشکوکی وجود ندارد که بار سنگینی را بر ملت ما تحمیل کند که از تحمل آن عاجز باشد... ولی در حال حاضر وضعیت ما هزاران بار بهتر از گذشته است.

وی در پاسخ به اینکه آیا امگان همگرایی ترکیه و سوریه وجود دارد، گفت: هیچ صحبتی با حکومت سوریه درباره دیدار [با اردوغان] نشده است... روابط روسیه و ترکیه از آغاز بحران سوریه خوب بوده و بازگشت آن بدین معنا نیست که نتیجه فوری حل بحران خواهد بود... در واقع ترکیه تلاش می‌کند که از آنچه علیه حکومت سوریه انجام داده، بهره برداری کند.

شعبان ادامه داد: این جنگ از آغاز فقط یک چیز را هدف قرا داد و آن مصادره تصمیم و اراده ملت سوریه بود. به ژنو رفتیم تا بهانه ها را از بین ببریم. بیشترین چیزی که در حکومت سوریه انجام میدهیم اولا از بین بردن بهانه و دوم حفظ حکومت، ساختار و آینده سوریه است.

مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس جمهور سوریه اظهار داشت: فضای کلی، فضای گشایش است. اظهارات نخست وزیر ترکیه مبنی بر عادی سازی روابط با سوریه و مصر، این کشور را از اقداماتش علیه سوریه و حاکمیت آن و حمایتی که از گروههای تروریستی کرد، مبرا نمیکند.

هپیمانان صادق و امینی مانند ایران و روسیه داریم

وی ادامه داد: ما هپیمانان صادق و امینی مانند ایران و روسیه داریم که کلمه به کلمه با ما هماهنگ هستند... به هر حال همه چیز به صحنه نبرد بستگی دارد. توافق روسیه و آمریکا نیز بر میدان نبرد تأثیر خواهد گذاشت. در واقع اگر ایستادگی ملت و ارتش سوریه نبود این گامها به سوی روسیه برداشته نمی‌شد.

دی میستورا در پی راهکار مسالمت‌آمیز در سوریه نیست

شعبان با تأکید بر اینکه حضور سازمان ملل یا هر میانجی دیگر در هر بحرانی فوق العاده است، گفت: اینکه استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل از توافق داریا ابراز انزجا کرده و در حال ترویج این ادعاست که افراد غیر نظامی از این شهر اخراج میشوند، نه تنها مایه تعجب است، بلکه ثابت میکند که مقاصد این افراد مسالمت آمیز نیست.

مشاور سیاسی و رسانه ای رئیس جمهور سوریه همچنین اظهار داشت: حکومت سوریه راهکار سوری-سوری را پیشنهاد داده است و زمانی که 1800 شخص مسلح به همراه خانواده هایشان به خاطر توافق اخیر داریا از این شهر خارج شدند، دنیا به آخر نرسید. این در حالی است که شمار اندکی از تروریستها در آغاز جنگ سوریه 450 هزار نفر از ساکنان داریا را اخرج کردند. لذا باید این تروریستها محکوم شوند که افراد غیر نظامی را از خانه هایشان در داریا کوچ اجباری دادند.

وی ادامه داد: آنچه ستون پنجم درباره طرحهای ویژه در داریا میگوید دروغ و افترائی است که به سود دشمنان سوریه است. در واقع هیچ طرحی برای تغییر بافت جمعیتی وجود ندارد.

جنگ سوریه تا نابودی تروریستها ادامه دارد

شعبان با بیان اینکه جنگ تا زمانی ادامه دارد که سوریه از حضور افراد مسلح عاری شود، تصریح کرد: حل و فصل سیاسی اولویت دولت است و همه تلاش خود را در مناطق بر حسب امکانات آن به کار می‌گیرد؛ زیرا فرماندهی جنگ علیه سوریه بر عهده کشورها، میانجیها و ارتشهاست... ولی سوریه قادر است به ایستادگی خود ادامه دهد.

وی درپایان با اشاره به آرمان فلسطین تصریح کرد: ما باور داریم که فلسطین قطب نماست و آزادی فلسطین، جولان و اراضی اشغالی عرب وظیفه همه اعراب است... در واقع رخدادهای کشورهای عربی فقط به سود اسرائیل است.