هرساله با نزدیک شدن به عید قربان و با توجه به افزایش تقاضای مردم برای تهیه دام زنده ،برخی افراد سود جو سعی در برهم زدن نظم بازار و افزایش قیمتها را دارند تا در این روز سود بیشتری به جیب بزنند.

 

گفتنی است با توجه به تعیین نرخ مصوب هرساله مراکز دولتی برای دام زنده ، دلالان با افزایش قیمت گوسفند سعی دارندتا در بازار اختلال ایجاد کنند.

امسال هم بازار از این نوسان ها بی نصیب نبود بطوریکه تا یک هفته پیش قیمت هر کیلو گوسفند زنده بین 12 تا 13 هزار تومان به فروش می رفته است این در حالی است که یک روز مانده به عید قربان  قیمت ها بین 14 تا 15 هزار تومان نوسان دارد.

براساس این گزارش علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی پیش از این در خصوص وضعیت دام در آستانه عید قربان گفته بود که برخی سودجویان درآستانه عید قربان اقدام به ذخیره دام زنده می کنند از این رو باید منتظر ماند و دید که اوایل هفته آینده وضعیت به کدام سمت و سو پیش می رود.

موضوع قابل پیش بینی که هر ساله اتفاق می افتد و سمت و سویش فقط به سمت بالا رفتن قیمت ها است.

 

اما علیرضا عزیزاللهی مدیرعامل اتحادیه دامداران در این خصوص اظهار داشت: عرضه دام در میادین به دلیل تاخیر کوچ عشایر ، نسبت به سال گذشته کمتر شده است

 

 

وی با بیان اینکه به دلیل برگزارنشدن مراسم حج ،تقاضای دام زنده کاهش یافته و مشکل خاصی در تامین دام عید قربان وجود ندارد،تصریح کرد: هم اکنون نرخ دام زنده در میادین کیلویی 13 هزارتومان است از این رو قیمت منطقی برای گوشت قرمز در بازار باید حداکثر کیلویی 28 هزارتومان باشد و قیمت های بالاتر از این رقم تنها ناشی از حضور دلالان در بازار است.

 

عزیزاللهی در خصوص مراکز عرضه دام افزود : شهرداری در مناطق مختلف تهران 30 مرکز عرضه دام قربانی و بهداشتی ایجاد کرده که مشکل خاصی از لحاظ تامین عرضه دام مورد نیاز برای عید قربان به وجود نیاید