وام‌های خاص برای آقایان خاص!

صندوق ذخیره فرهنگیان که در سال 73 با هدف ارائه خدمت به‌ویژه در ایام بازنشستگی فرهنگیان پا به عرصه وجود گذاشت این روزها نه‌تنها در عرصه خدمت‌رسانی به مخاطبان خود ناکام مانده است که اخبار مختلفی در رابطه با عدم شفافیت مالی در این صندوق به گوش می‌رسد.

مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان سازمانی اقتصادی پا به عرصه وجود گذاشت تا با فعالیت‌های اقتصادی نظیر اداره شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها و صنایع بزرگ از جمله نفت، پتروشیمی و معادن و انجام امور خدماتی، منافع اقتصادی و سطح رفاه فرهنگیان عضو را بهبود بخشد.

** 7هزار و 700 میلیارد تومان دارای صندوق ذخیره

اما عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان سال‌هاست که مورد انتقاد است و این صندوق با ده‌ها شرکت زیرمجموعه از بانک تا پتروشیمی در ارائه خدمات قابل قبول به جامعه مخاطبانش توفیقی نداشته و این در حالی است که سرمایه‌های این صندوق با کسر 5 درصد از حقوق فرهنگیان و واریز 5 درصد سهم دولت کسب شده است براین اساس دارایی صندوق ذخیره تا پایان سال مالی 94، 7 هزار و 700 میلیارد تومان است که با برآورد ارزش افزوده آن حدود 10 هزار میلیارد تومان است.

انتخاب اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره و بازرس از وظایف و اختیارات هیئت امنای صندوق ذخیره است و رئیس هیئت امنا وزیر آموزش و پرورش، نایب‌رئیس هیئت امنا معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش و در این میان پنج نفر از فرهنگیان شاغل، بازنشسته یا متخصصان اقتصادی کشور به‌انتخاب وزیر آموزش و پرورش نیز به‌عنوان اعضای هیئت امنا انتخاب می‌شوند.

** 760 هزار فرهنگی عضو صندوق ذخیره

در حالیکه صندوق ذخیره فرهنگیان با حدود 25 شرکت زیر مجموعه در بخش‌های مختلفی از صنعت تا پتروشیمی و بانک و بیمه فعالیت می‌کند اما نتوانسته خدمات قابل توجهی را به اعضای خود ارائه دهد. حدود 760 هزار نفر از جامعه یک میلیونی فرهنگیان عضو این صندوق هستند و آنچه صندوق ذخیره را برای آنهاجذاب کرده پرداخت سهم دولت به موازات سهم عضو است.

** ابهامات مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان

در شرایطی که این روزها اخبار مختلفی در رابطه با عدم شفافیت مالی این صندوق به گوش می‌رسد و به اذعان مسئولان صندوق، سه هزار میلیارد تومان وام به 5 نفر بدون اخذ ضمانت‌های لازم اعطا شده است، فرهنگیان بیش از گذشته احساس می‌کنند که فعالیت‌های صندوق ذخیره نیازمند شفاف سازی است.در رابطه با فعالیت بانک سرمایه ابهامات بسیاری وجود دارد به عنوان مثال شایعاتی درخصوص اعطای وام 280 میلیارد تومانی به یک شرکت شنیده می‌شود.

شهاب الدین غندالی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان درخصوص پرداخت پاداش‌ به اعضای هیئت مدیره این صندوق می‌گوید: نسبت پاداش اعضای هیئت مدیره در سال 91 میزان 0.4 سود پرداخت شده است؛ در سال 92 مبلغ 0.2 درصد سود اعلامی پرداخت شده است؛ در سال 93 مبلغ 0.3 سود به عنوان پاداش پرداخت شده ضمن اینکه در سال 94 میزان پاداش پرداختی به اعضای هیئت مدیره را صفر درصد تصویب کرده‌ایم و این مربوط به پایان سال 94 است.

نمایندگان مجلس دهم به دنبال تحقیق و تفحص از صندوق فرهنگیان هستند تا ابعاد فعالیت‌های مالی این صندوق روشن‌تر شود. محمد بیرانوند عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان می‌کند: برخی اسناد در رابطه با سوءاستفاده مالی از صندوق ذخیره فرهنگیان به دست ما رسیده است اما تا زمانی که تحقیق و تفحص انجام نشود،‌نمی‌توان با اطمینان سخن گفت.

** گزارش‌هایی مبنی برسوء استفاده مالی در شرکت‌های زیر مجموعه صندوق

جبار کوچکی نژاد عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه اوضاع صندوق ذخیره فرهنگیان خراب‌تر از این حرف‌هاست،‌ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی می‌گوید:‌ بدانید که 6 هزار میلیارد تومان از پول فرهنگیان چپاول شد و بانک سرمایه، ماشین‌سازی اراک و سایر بنگاه‌های اقتصادی زیر مجموعه ورشکست شدند.

وی می‌افزاید: از آغاز به کار مجلس دهم، گزارش‌هایی مبنی بر سوءاستفاده‌های مالی در شرکت ماشین‌سازی اراک، هلدینگ پتروشیمی، بانک سرمایه، شرکت خانه‌سازی معلم که جزو شرکت‌های زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان است، به دست ما رسیده است.

از سوی دیگر مسئولان صندوق ذخیره فرهنگیان معتقدند که عده‌ای به نام دفاع از حقوق معلمان در چند روز اخیر بیش از 500 میلیارد تومان به صندوق آنها ضرر زده‌اند، این بخشی از سخنان شهاب الدین غندالی مدیرعامل این موسسه در نشست معاونین توسعه و پشتیبانی آموزش و پرورش و نمایندگان استانی موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان است.

وی در این نشست می‌افزاید:‌ روابط عمومی موسسه به تنهایی و یک تنه در برابر حملات اخیر به منافع معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان واکنش نشان داده اما انتظار داریم خود معلمان و سایر مسئولان مرتبط وارد عمل شوند.

به گزارش تسنیم، آنچه طی هفته‌های اخیر به مطالبه اغلب اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان تبدیل شده است، روشن شدن وضعیت مالی این صندوق و شفافیت با آنهاست.

** نامه به دادستان

در نامه مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان به دادستان تهران آمده است:‌ ضمن اعلام آمادگی کامل جهت در اختیار قرار دادن تمامی اسناد و مدارک لازم به نمایندگان محترم در کمیته شفاف سازی توافق شده در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و مقام عالی وزارت،از جنابعالی تقاضا دارم با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع و جامعه فرهنگیان، دستور فرمائید ضمن بررسی عملکرد مجموعه، ریشه‌های این حرکت ناشایست و غیر اسلامی و انسانی را شناسایی فرموده و اقدامات لازم را جهت برخورد جدی با متخلفین صادر فرمائید.

این همان موضوعی است که این روزها جامعه فرهنگیان منتظر آن هستند یعنی کمیته شفاف سازی با نظارت سازمان‌های مسئول از جمله سازمان بازرسی یا دادستانی به بررسی وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان پرداخته و گزارش شفافی را برای اطلاع افکار عمومی منتشر کنند هماهنگونه که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اشاره می‌کند: در مسئله صندوق فرهنگیان نیز که متعلق به صدها هزار نفر از فرهنگیان کشور است اگر کسی تخلفی کرده باید با آن برخورد شود. دولت و نهادهای کشور باید به مردم اطمینان بدهند که نسبت به مفاسد حساسیت دارند و با آنها برخورد خواهند کرد.