۳۵۰۰کشتی توسط ناوگروه‌های نداجا در آب‌های آزاد اسکورت شد

غلامرضا خادم بی‌غم جانشین نداجا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بندرعباس با اشاره به توانایی اعزام ناوگروه توسط چندین کشور در سطح منطقه و جهان با هدف تامین امنیت کشتی‌های داخلی و خارجی اظهار داشت: کشورهای دارای نیرو دریایی به عنوان یک نیروی راهبردی، با توجه به پیشرفتگی و با انجام ماموریت در آب‌های، می‌توانند از منافع موجود در دریاها پاسداری و حفاظت کنند.

وی با اشاره به شدت حضور دزدان دریایی در خلیج عدن و تنگه باب المندب به عنوان شاه‌راه عبور اقتصاد دریایی جهان نسبت به دیگر مناطق بیان‌داشت: با توجه به رونق و توسعه تجارت جهانی جمهوری اسلامی ایران، حضور نیرو دریایی به عنوان نیروی  راهبردی امری ضروری تلقی می‌شود.

نیروی راهبردی دریایی ارتش حافظ و نگهبان منافع کشور در دریاست

جانشین نداجا تصریح‌کرد: امروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همانند 8 سال دفاع مقدس البته در  ابعاد بزرگتر حافظ و نگهبان منافع دریایی کشور بوده و تمام تلاش خود را در جهت برقراری امنیت لازم برای خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعم از تجاری و نفتکش بکار می‌گیرد.

دریادار خادم بی‌غم ابرازداشت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اسکورت و حفاظت از کشتی های تجاری، نسبت به تامین امنیت لنج ها و کشتی‌های کوچک ماهیگیری از خطر دزدی دریایی و شرایط نامساعد جوی اقدام می‌کند.

وی با اشاره به نقش ناوگروه‌های اعزامی در توسعه اقتصادی کشور گفت: با توجه به اهمیت تامین امنیت جانی و مالی پرسنل و محموله‌های حمل شده توسط کشتی‌های تجاری و کشتی‌های نفت‌کش وهمچنین جلوگیری از خسارت و ضرر و زیان‌های احتمالی، حضور و اعزام این ناوگروه‌ها از ضروریات امر است.

جانشین نداجا بیان داشت: تاکنون بیش از 3 هزار و 500 کشتی در آب‌های آزاد بین‌المللی اسکورت شدند که از این تعداد، 1342 مورد توسط ناوگروه اعزامی در این دوره صورت گرفته است.

دریادار خادم بی‌غم افزود: باتوجه به تردد زیاد کشتی‌ها در این منطقه، اعلام حضور نیروی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران روی مدار vhf و همچنین حضور ناوشکن این نیرو عامل مهمی برای بازدارندگی ناوهای جنگی کشورهای بیگانه برای بازدید از کشتی‌های تجاری است.

ارتقای تجهیزات و آموزش کارکنان 2 اصل واجب در نیروی دریایی ارتش است

وی بیان کرد: نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جهت تامین نیازمندی‌های نیرو دریایی گام برمی‌دارد و برای ارتقای و افزایش توان رزمی خود و همچنین به دلیل فرسایش تجهیزات و پیشرفت تکنولوژی، پروژه‌هایی را در دست اقدام دارد.

جانشین نداجا، آموزش کارکنان و آموزش علم جدید دریایی را علاوه بر ارتقاء و ساخت تجهیزات جدید برای مقابله با ناوهای جنگی بیگانه و با توجه به حضور ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در فضای بین‌المللی امری ضروری تلقی کرد.

وی با اشاره به برنامه‌های عمرانی نداجا در هرمزگان به ویژه احداث بیمارستان در بندرعباس از توزیع اعتبارات تخصیص یافته بر اساس دستورالعمل ستادهای بالاتر در زمینه‌های موردنظر در استان خبرداد و گفت: اگر چه ساخت بیمارستان فوق تخصصی نداجا با ظرفیت 120 تختخواب و تجهیزات در منطقه غرب هرمزگان کار بزرگی است اما سعی می‌کنیم هر چه زودتر این امر محقق شود.

100مدرسه توسط خیرین در سواحل مکران احداث می‌شود

جانشین نداجا با اشاره‌ به برنامه‌های عمرانی در مکران ابراز داشت: در حاشیه همایش خیرین مدرسه ساز در چابهار، خیرین قول مساعد دادند تا هزینه احداث 100 مدرسه در سواحل مکران تامین کنند، به گفته خیرین، تا کنون بیش از 40 میلیارد تومان اعتبار برای احداث مدارس جمع آوری شده است.

دریادار خادم بی‌غم از برگزاری همایش در سواحل مکران با هدف توسعه این سواحل در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و آموزشی را 2سالانه یک بار خبرداد و افزود: تا کنون 2 همایش در چابهار و جاسک برگزار شد و سومین همایش نیز با هدف شناسایی سواحل و توانمندی‌های آن در یکی از این 2بنادر و به احتمال قوی در شهرستان جاسک برگزار شود.

وی تاکید کرد: در جلسات منظم نیروی دریایی ارتش با وزارت آموزش و پرورش و مسئولان مربوطه در بخش‌های مختلف با هدف فرهنگ‌سازی، بعضی از کتاب‌های جغرافیایی تصحیح شده و به جای سخن از دریاها و سواحل دیگر در کتاب جغرافیای 2   پیرامون سواحل مکران و نیرودریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و همچنین ساخت و سازها نوشته شده است.

جانشین نداجا تاکیدکرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اقدامات خوبی را با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه سواحل مکران از سال 88 انجام داده است.

مسئولیت نداجا با منطقه آزاد شدن جاسک سنگین‌تر می‌شود

دریادار خادم بی‌غم تصریح‌کرد: در صورت تبدیل شهرستان جاسک به منطقه آزاد و توسعه و گسترش جمعیتی آن، مسئولیت و ماموریت‌های نیروی دریایی ارتش سنگین‌تر می‌شود.

با تاکید بر اینکه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته، با اقتدار در جهت تامین امنیت دریانوردی تلاش می‌کند گفت: با توجه به با ایجاد بنادر بزرگتر در چابهار و جاسک و همچنین ایجاد بنادر جدید در سواحل مکران و مناطق آزاد و افزایش رفت و آمد تجاری و تهدیدات در این حوزه، تقویت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران امری ضروری است.