راه دشوار نتانیاهو در انتخابات آینده

 بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حالی که تلاش می‌کند ائتلاف دولت خود را حفظ کند، به نظر می رسد در این مسیر در حال پس زدن کسانی است که تا کنون از نزدیکان وی محسوب می شده‌اند و همین امر دو نتیجه نا مطلوب برای وی در بر داشته است. اولا دوستان قدیمش را با مخالفانی عوض کرده که به دلایلی غیر دوستانه به وی نزدیک شده‌اند. دوم اینکه با کنار زدن دوستان قدیم بر مخالفان خود افزوده است. به نظر می رسد این امر موجب تغییراتی در شرایط نتانیاهو شده است که آینده سیاسی وی را مبهم خواهد ساخت. نشانه‌های این امر تا حدی آشکار شده‌اند. نشانه‌هایی که می‌توانند قابل توجه و مهم تلقی شوند.

کاهش قدرت نتانیاهو در لیکود

نتانیاهو طی چند ماه اخیر اقداماتی را انجام داد که به شدت موجب رنجش خاطر هم حزبی هایش شد. نخست اینکه موشه یعلون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را برکنار کرد و به جای وی آویگدور لیبرمن که به افراطی گری مشهور است را به کار گمارد. لیبرمنی که تنها چند سال سابقه حضور در ارتش را دارد. این امر با مخالفت هم حزبی‌های وی (دست کم در ظاهر) انجام شد.

دوم اینکه در جریان بحران قطارهای «شنبه‌های حرام» جانب حریدی‌ها را گرفت. نتانیاهو در این بحران پشت یسرائیل کاتس را خالی کرد و به سمت حریدی‌ها رفت. حردیدی هایی که دارای 10 کرسی در مجلس هستند و در ائتلاف وی حضور دارند. در مقابل کسی را (یسرائیل کاتس) از دست داد که محبوب ترین شخصیت دولت و به لحاظ قدرت در حزب لیکود، به عنوان متنفذترین و تأثیر گذارترین شخصیت این حزب محسوب می‌شود. این امر می‌تواند به شدت موجب تنزل قدرت نتانیاهو در حزب متبوعش شود که اگر این اتفاق بیفتد شاید حتی به حذف وی از دایره قدرت سیاسی ختم شود. این مسئله به شدت موجب رنجش خاطر اعضای لیکود شد و باید منتظر ماند و تأثیر آن را در انتخابات آتی ریاست حزب لیکود – که طی چند ماه آینده برگزار خواهد شد- مشاهده کرد.

عقب افتادن در نظرسنجی‌ها

براساس آخرین نظر سنجی‌هایی که در سرزمین های اشغالی صورت گرفته است. نتانیاهو و حزب لیکود به شدت دچار تنزل جایگاه شده اند و حزب «یش عاتید» به رهبری «یائیر لاپید» از حزب نتانیاهو پیشی گرفته‌اند. آنها هم اکنون صاحب 16 کرسی کنست هستند؛ اما در نظر سنجی جدید تا 27 کرسی توانسته‌اند کسب کنند و لیکود از 30 کرسی فعلی به 23 کرسی تنزل یافته است و این یعنی آنکه لیکود با همین شیب قدرت را به راحتی از دست خواهد داد. اگر دلایلی که در بخش قبل در مورد از دست دادن محبوبیت نتانیاهو بیان کردیم در کنار این نظر سنجی لحاظ شود، می توان انتظار داشت این تنزل را از چشم نتانیاهو ببینند و این یعنی پایان اعتماد به نتانیاهو  و انتهای حیات سیاسی وی باشد.

تشکیل حزب سیاسی از سوی وزیر سابق جنگ

برخی اخبار حکایت از آن دارند که موشه یعلون، وزیر سابق جنگ کابینه نتانیاهو – که قربانی وزارت لیبرمن شد- قصد دارد حزبی سیاسی تشکیل دهد و در انتخابات آتی شرکت کند. تشکیل حزب سیاسی از سوی یعلون چند نتیجه در بر خواهد داشت: اول آنکه رقیبی بر رقیبان جدی نتانیاهو افزوده خواهد شد. دوم آنکه بخشی از اپوزوسیون کابینه نتانیاهو به سمت یعلون خواهند رفت و این به معنای قدرتمند شدن اپوزوسیون مقابل نتانیاهو است.

مجموع دلایل فوق از این حکایت دارد که با ادامه روند فعلی، نتانیاهو در انتخابات آتی با مشکلات فراوانی مواجه است که تا کنون با آنها روبرو نبوده است و این مسئله می تواند تا جایی که وی را از صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی حذف کند، پیش برود.