کریم زبیدی در تشریح آخرین وضعیت ذخایر نفت و گاز طبیعی ایران، گفت: ذخایر درجای هیدروکربوری مایع کشور مشتمل بر نفت خام، مایعات و میعانات گازی بالغ بر ۸۳۶ میلیارد بشکه بوده که از این میزان، ٢٣٩ میلیارد بشکه از این ذخایر قابل برداشت است.

رئیس شورای عالی مخازن شرکت ملی نفت با اعلام اینکه از ٢٣٩ میلیارد ذخایر قابل استحصال هیدروکربور مایع کشور، حدود ١٥٧ میلیارد بشکه استحصال نشده و باقیمانده است، تصریح کرد: ذخایر درجای نفت خام کشور بیش از ۷۱۱ میلیارد بشکه بوده که از این میزان ۱۷۵ میلیارد بشکه ذخایر قابل استحصال نفت است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه از مجموع ذخایر قابل استحصال نفت خام حدود ١٠٢ میلیارد بشکه باقی مانده است، اظهار داشت: همچنین این میزان ذخایر درجا حاکی از آن بوده که یک درصد افزایش ضریب بازیافت نفت خام، بیش از هفت میلیارد بشکه نفت بیشتر در اختیار کشور می‌گذارد که با احتساب بشکه‌ای ٤٠ دلار، بیش از ٢٨٠ میلیارد دلار ارزآوری به همراه خواهد داشت.

وی ضریب بازیافت مجموع ذخایر هیدروکربور مایع کشور را ۲۸.۵ درصد عنوان کرد و افزود: ضریب بازیافت نفت خام در ایران به طور میانگین ۲۴.۵ درصد است و این ضریب در بعضی مخازن به ٦٠ درصد می‌رسد و در برخی مخازن از پنج درصد تجاوز نمی‌کند.

حال میادین نفت ایران خوب نیست

معاون بررسی طرح‌های منابع هیدروکربوری برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت نفت با بیان اینکه اگر ذخایر گاز را نیز به مایع تبدیل کنیم، بالاترین ذخایر هیدروکربور در جهان را در اختیار داریم، تبیین کرد: هم اکنون مجموع میادین نفتی و گازی کشور ١٧٠ میدان شامل ١٢٠ میدان نفتی و ٥٠ میدان گازی است.

زبیدی ادامه داد: همچنین ٣٥٨ مخزن نفت و گاز در کشور وجود دارد که از این میان، ١٦٣ مخزن توسعه یافته و ١٩٥ مخزن توسعه نیافته اند؛ به عبارت دیگر ۶۸.۵ درصد از مخازن کشور وضع خوبی ندارند و نیازمند پیاده سازی روش‌های ازدیاد برداشت هستند.

وی با بیان اینکه نسبت تولید به ذخیره نهایی در ٩٣ مخزن توسعه یافته کشور نزدیک ٥٠ درصد است، بیان کرد: افزایش ضریب بازیافت در مخازن ایران جای کار بسیاری دارد و به عنوان یک ایرانی باید از هر اقدامی در مسیر دستیابی به این هدف حمایت کنیم.

رئیس شورای عالی مخازن شرکت نفت با اشاره به اینکه غالب مخازن ایران از نوع آهکی یا کربناته است و تخلخل کمی دارند، خاطرنشان کرد: این مشخصات مخزن، سختی و پیچیدگی کار در مخازن کشور را دو چندان می‌کند.