هشدار به ورود سفیر انگلیس به ایران در آستانه انتخابات

محمد نبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در پایان نشست دبیران این حزب با اشاره به قرار داد نفتی و مصوبه دولت درباره آن گفت: در بند 9 مصوبه دولت آمده است؛ در تدوین قراردادها باید بندهای 14 و 15 اجرایی قطعنامه شماره 2231 و بند 37 برجام در قراردادهای نفتی رعایت شود. با این مصوبه عملاً دولت شرکتهای تحریم شده را از حضور در قراردادهای جدید نفتی محروم کرد.

حبیبی با بیان اینکه دولت 2 بار مصوبه قراردادهای نفتی را اصلاح کرده است، اظهار داشت: اما ایرادات این قرارداد همچنان باقی است. 5 نکته کلیدی در اصلاح قراردادها باید صورت گیرد. اول مدت قراردادهایی که نباید از 5 سال برنامه توسعه بیشتر باشد، دوم معافیت مالیاتی است که باید شرکتهای مربوط حتماً مالیات بدهند، سوم در صورت اختلاف محاکم قضایی داخلی حکم به رفع اختلاف بدهند نه محاکم بین‌المللی، چهارم صرفه و صلاح دولت در این قراردادها رعایت شود. پنجم، نقش باشگاه اندیشه‌ورزان نفت و نیروی ایرانیان در این قراردادها باید مشخص شود. نباید این باشگاه قانون منع مداخله کارکنان دولت و قانون منع تصدی بیش از یک شغل را نادیده بگیرند.

وی در ادامه افزود: در مصوبه اخیر دولت شبهه جدیدی را اضافه کرده است که باید هیئت تطبیق قوانین ورود کند و مصوبه را ملغی اثر نماید. دولت نباید شرکتهای تحریم شده را از حضور در قراردادهای نفتی محروم کند این نوعی خود تحریمی است.

حبیبی با اشاره به اینکه ابهامات اف‌آی‌تی‌اف همچنان  وجود دارد، خاطرنشان کرد: متأسفانه دولت گامی برای روشنگری برنداشته است حرفهایی که مسئولین دولتی در این مورد زده‌اند، ابهامات را رفع نکرده است.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه اولین ابهام این است چرا پذیرش اف ای تی اف محرمانه بوده است، اظهار داشت: اینکه گفته می‌شود پذیرش اف ای تی اف در دولت قبلی پذیرفته شده است. آنرا شفاف اعلام کنند.آنچه دولت و مجلس قبل قانون نوشتند در مورد پولشویی بوده است ربط به یک معاهده بین‌المللی در این باره که گروههای مقاومت و حزب‌الله را تحریم کنند، نداشته است. مجلس و شورای امنیت ملی لازم است به طور جدی وارد این موضوعات شوند.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد برقراری روابط با انگلیس در حد تبادل سفیر بیان داشت: به نظر می‌رسد دولت در این مورد باید مطابق مصوبه مجلس عمل می‌کرد. رفتار لندن با ما همچنان خصمانه است. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس صریحاً گفته است مشکلات کنسولی تهران و لندن هنوز حل نشده است. ما باید رفتار انگلیس را رصد می‌کردیم و مطابق این رصد در مورد تصمیم‌گیری ارتقاء روابط تصمیم می‌گرفتیم. مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی اخیر خود، انگلیس را خبیث توصیف کردند.

وی افزود: سفیر جدید انگلیس یکی از مقامات امنیتی این کشور است که متخصص در جنگ نرم است. ورود او به تهران در آستانه انتخابات 96 به صلاح نبوده است باید او را یک عنصر نامطلوب تلقی می کردند. این انتخاب نشان می‌دهد خصومتهای دولت انگلیس در این دوره جدید از روابط تشدید خواهد شد.

حبیبی با اشاره به سالگرد شهادت شهدای مظلوم در منا در سال گذشته گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند جهان اسلام نباید گریبان آل سعود را در این جنایت آشکار رها کند.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی خاطر نشان کرد: طبیعی است دولت جمهوری اسلامی هم نباید از پیگیری گروه حقیقت‌یاب برای بررسی این جنایت در خاک عربستان دست بردارد. اقدامات دولت در مورد گرفتن دیه و خسارات مادی و معنوی حجاج ایرانی کافی نبوده است و مورد اعتراض مردم است وزیر خارجه و رئیس جمهور در این باره باید افکار عمومی را قانع کنند.

وی همچنین با اشاره به موضوع پرداخت حقوقهای غیرقانونی اظهار داشت: ائمه جمعه سراسر کشور هفته گذشته بار دیگر به این مطالبه عمومی تأکید کردند که دولت باید در معرفی متهمان حقوقهای نجومی اقدام کند.

حبیبی تصریح کرد: متأسفانه چند ماه از شعار ملی مرگ بر غارتگر بیت‌المال در نماز جمعه‌های ایران می‌گذرد اما دولت حتی یک غارتگر بیت‌المال را هم معرفی و مجازات نکرده است.

وی افزود: مجلس باید به این پرسش پاسخ بدهد دیوان محاسبات که در اولین ماده شرح وظایف خود به عنوان نگهبان بیت‌المال معرفی شده چرا مهر سکوت بر لب زده و در محاکمه، مجازات و معرفی دارندگان فیش‌‌های نجومی کوتاهی می‌کند.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به سفارش مراجع به دولت در دیدار مسئولان دولت اظهار داشت: مراجع عظام تقلید در این ملاقات‌ها بارها گفته‌اند مشکلات کشور با حرف زدن حل نمی‌شود. مردم باید حاصل فعالیتهای اقتصادی دولت را در سفره خود ببینند و عدم اهتمام کامل دولت به اقتصاد به بعد معنوی مردم لطمه می‌زند اما این توصیه‌ها معمولا  سانسور می‌شود با سانسور این مطالب این مطالبات ملی فراموش نمی‌شود.

وی در پایان با تبریک روز عید سعید قربان و غدیر و آغاز دهه ولایت گفت: دهه ولایت فرصتی است برای تمرین ولایت‌مداری است. اکمال دین و اتمام نعمت الهی از موضوعات بسیار مهم و اساسی در اسلام است که می تواند مهمترین موضوع مورد بحث در سخنرانی ها و اقدامات رسانه ای در همه اوقات به خصوص دهه امامت و ولایت قرار داشته باشد.