دامدارن یاسوجی شیرخام خود را در جوی آب مقابل استانداری ریختند

دامداران یاسوجی در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان به مشکلات صنفی خود از جمله نبود حمایت و ایجاد زیرساخت لازم برای فروش شیر، پایین بودن قیمت شیر، جریمه‌های سنگین و مستمر واکسن دام و غیره شیر خام خود را به نشانه اعتراض در جلوی استانداری و دامپزشکی شهرستان بویراحمد به جوی آب ریختند.

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: دلیل ریخت شیر خام دامداران به جوی آب در جلوی استانداری و دامپزشکی بویراحمد بی توجهی سازمان دامپزشکی و سخت‎گیری‌های تقریبا بی مورد به مشکلات این صنف است.

محمد جعفر طالبیان‌پور گفت: دامپزشکی شهرستان بویراحمد تعطیلی لبنیات سنتی را دنبال می‌کند در حالی کارخانه‌های صنعتی لبنیات نیز در استان کهگیلویه و بویراحمد تعطیل بوده و از طرفی ذائقه مردم با لبنیات سنتی جور‌تر است.

وی کیفیت لبنیات سنتی در استان کهگیلویه و بویراحمد را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: لبنیات سنتی در این استان با نظارت کامل عرضه می‌شود و کیفیتی بهتر از لبنیات کارخانه دارند به‌گونه‌ای که محصولات کارخانه بعد از 72 ساعت ماندن ترش می‌شود که این بیانگر بی‌کیفیتی است.

طالبیان‌پور با تاکید بر اینکه دامپزشکی باید همکاری بیشتری با دامداران داشته باشد، افزود: کارخانه‌های شیر و لبنیات این استان به دلیل مشکلات متعدد تعطیل شده‌اند.

150 نفر در بویراحمد بیکار شدند

رئیس اتحادیه دامداران بویراحمد مهمترین مشکل دامداران را عدم حمایت مسئولان عنوان کرد و گفت: 90 درصد واحدهای دامداری و شیر-لبنیات به دلیل مشکلات فراوان از جمله نبود سرمایه، قیمت پایین شیر و عدم ایجاد زیرساخت‌ها فروش شیر تعطیل شده است.

بهار سیرت در گفت‌وگو با تسنیم گفت: به دلیل بی توجهی مسئولان شاهد تعطیلی 90 درصدی کارگاه‎های تولیدی در این بخش و بیکار شدن بیش از 150 نفر هستیم  و داشته‌های بخش خصوصی نیز بر باد رفته است.

وی عنوان کرد: دامپزشکی برای واکسینه کردن دام مستمر جریمه می‌کنند در حالی این سازمان می‌تواند با هدف حمایت از این صنعت بخشی از هزینه‌ها را قبول کند زیرا در صورت ادامه این روند بزودی شاهد تعطیلی 10 درصد دیگر هستیم.

قیمت شیر ربطی به دامپزشکی ندارد

رئیس دامپزشکی بویراحمد با تاکید بر اینکه طبق قانون ممیزی‎ها باید انجام شود، بیان کرد: طبق قانون جریمه می‌کنیم و هیچ خصومت شخصی با هیچ دامدار و تولید کننده‌ای نداریم و در زمینه قیمت شیر نیز هیچ مسئولیتی متوجه دامپزشکی نیست.

علی رجایی‌فر تصریح کرد: شرکت ممیزی ماهور طبق ماهیت فعالیتش در زمینه بهداشت محیط فعالیت می‎کند و در زمینه واکسینه کردن دام به صورت مجانی به دلیل مشکلات مالی همچون گذشته نیست و باید توسط تولید کننده و دامدار هزینه پرداخت شود.

این برای دومین بار است که دامداران کهگیلویه و بویراحمد به دلیل مشکلات صنفی در مقابل ادارات مسئول تجمع می‌کنند که انتظار می‌رود مسئولان متولی در این زمینه چاره‌اندیشی کنند.