تلاش ایران برای رمزگشایی پرونده ۴ دیپلمات ربوده‌شده

 حسین جابری‌انصاری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: بحران سوریه 3 مسئله اصلی سیاسی، امنیتی و انسانی داشته و در هر‌گونه راه‌حلی برای آن باید هر 3 جنبه مد‌نظر قرار گیرد؛ جامعه سوریه مطالباتی در موارد سیاسی و امنیتی داشته که در کنار این 2 محور توجه به بعد انسانی نیز در مورد این بحران ضروری است.

معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه افزود: در بعد امنیتی حضور و نقش‌آفرینی گسترده گروه‌های تروریستی امنیت سوریه، منطقه و جهان را بهم ریخته است و هر راه‌حلی بدون توجه به این امر ابتر است، در واقع مطالباتی از سوی بخش‌هایی از جامعه سوریه برای تغییر در بعد سیاسی نیز مدنظر است و در کنار این 2 مسئله توجه به بعد انسانی بحران سوریه ضروری و جدی است.

* ایران راه‌حل نظامی را در قبال بحران سوریه قبول ندارد

جابری‌انصاری با بیان اینکه ایران راه‌حل نظامی را در قبال بحران سوریه قبول ندارد، گفت:‌ راه‌حل سیاسی مسالمت‌آمیز مدنظر ماست و هرگونه راه‌حل و توافقی که جایگزین این باشد و بخواهد آینده ملت سوریه را تعیین کند، مورد قبول نیست.

وی خاطرنشان کرد:‌ هرگونه راه‌حلی برای این بحران باید تسهیل‌کننده رجوع به ‌آرای ملت سوریه باشد بنابراین با توجه به مجموعه این نکات و ملاحظات، جمهوری اسلامی ایران از هرگونه آتش‌بس و طرح صلحی که فاجعه انسانی جاری در سوریه را خاتمه دهد، یا محدود کند و زمینه‌های حل سیاسی بحران را براساس مراجعه به آرای عمومی ملت سوریه برای تعین آینده آنان مشخص کند، استقبال می‌کنند.

* موضع ایران درباره توافق آمریکا و روسیه نسبت به بحران سوریه

معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه تصریح کرد: موضع ایران درباره توافق آمریکا و روسیه درباره حل بحران سوریه و اعلام نظر جزئی‌تر در مورد آن منوط به رایزنی با متحدان‌مان و کسب اطلاعات جزئی‌تر از توافق آمریکا و روسیه است.

جابری‌انصاری با بیان اینکه توافق آمریکا و روسیه درباره حل بحران سوریه یکباره و به صورت پنهانی انجام نشده است، تصریح کرد: در مقاطعی روسیه برخی از چارچوب‌ها و نکات اصلی را در جریان گفت‌وگو به جمهوری اسلامی ایران منتقل کرد بنابراین این توافق یک امر ناگهانی نبوده است اما جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگوها مشارکت نداشته و مسئولیتی برعهده جمهوری اسلامی ایران نیست در واقع مسئولیت ما نسبت به توافقی است که در شکل‌گیری آن مشارکت داشته باشیم.

وی تصریح کرد: هیچگونه تضمین نهایی در مورد طرح‌های صلح وجود ندارد به‌ویژه اینکه بحران سوریه یک بحران پیچیده با حضور بازیگران متعدد است که برداشت‌ها و منافع مختلفی دارند بنابراین راه‌حل سیاسی در این رویه منوط به توجه به مسئله تروریست و مهار گروه‌های تروریستی است که امنیت سوریه، منطقه و جهان نقد کرده‌اند.

معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه ادامه داد: علاوه بر این آرای ملت سوریه باید مورد توجه قرار گیرد و برای اینکه بتوان در مورد این طرح نظر داد، باید ببینیم در عمل چه می‌‌شود و اکنون نمی‌توان حکم صادر کرد اما به‌طور کلی ما از توافقی که زمینه کنترل ابعاد فجایع انسانی سوریه و مراجعه به آرای عمومی را فراهم کند، استقبال می‌کنیم.

* از ابتدای بحران سوریه رایزنی‌های مستمری با ترکیه داشتیم

جابری‌انصاری درباره رایزنی‌های انجام شده میان ایران و ترکیه برای حل بحران سوریه گفت: مجموعه رایزنی‌های مستمری با دولت ترکیه از ابتدای بحران سوریه داشته‌ایم چراکه موضع ترکیه در تحولات سوریه تأثیرگذار است. ایران و ترکیه 2 دولت مهم اسلامی هستند و روابط و همکاری‌های دوجانبه ایران و ترکیه در مسیر ابعاد مختلفی بوده در واقع تفسیر دو کشور، تفاوت‌های آشکاری داشته است.

معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه سیاست ایران بر فراهم‌سازی زمینه هم‌افزایی ایران و ترکیه بر حل بحران سوریه بوده است، تصریح کرد: روند تحولات به گونه‌ای بوده که امکان بروز این سیاست ما را فراهم کند. در واقع ما ناامید نیستیم و امیدواریم که امکان مسامحه بیشتر فراهم شود.

* بی‌تدبیری سعودی‌ها؛ عامل فاجعه منا

جابری‌انصاری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه عامل فاجعه منا بی‌تدبیری دولت سعودی بود که به یک فاجعه بزرگ انسانی انجامید گفت: حداقل امری که از این مسئله استنباط می‌شد سوءمدیریت برگزارکنندگان حج بود، در واقع دولتی که میزبانی مناسک حج را دارد، بدیهی‌ترین مسئولیتش حفظ امنیت حاجیان است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که اتفاق افتاد و تا به امروز نیز ادامه دارد این است که دولت متکبر و مغرور عربستان سعودی به عنوان میزبان مناسک حج نه تنها مسئولیت اتفاق را نپذیرفت بلکه از یک عذرخواهی ساده از خانواده‌ها و افکار عمومی امت اسلامی هم خودداری کرد.

معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه تصریح کرد: دولت ایران از ابتدای وقوع فاجعه مجموعه اقداماتی را از طریق چارچوب دیپلماتیک نظیر رایزنی با مؤسسات حقوقی و حقوق بشری دنبال کرده و تا قبل از اینکه عربستان اقدام به قطع ارتباط با دولت ایران کند از طریق مجاری ارتباطی این مسئله را با دولت عربستان هم مدنظر قرار داده بودیم.

* مردم یمن در معرض بمباران مستمر سعودی‌ها/بسیاری از زیرساخت‌های یمن از بین رفته است

جابری‌انصاری با بیان اینکه فاجعه منا تنها فاجعه‌ای نیست که عاملان آن از پذیرش مسئولیت خودداری می‌کنند، گفت: یک سال و نیم مردم یمن در معرض بمباران مستمر سعودی‌ها قرار گرفته و هزاران یمنی قربانی این سیاست‌ها شدند و بسیاری از زیرساخت‌های یمن از بین رفته است.

وی با بیان اینکه میان موازین و قوانین مبتنی بر عدالت و سیاست و قدرت یک تناقض وجود دارد، اظهار داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های خود را برای اثبات حق انجام داده و تلاش‌ها را با جدیت تمام دنبال می‌کند. اما در این زمینه محدودیت‌هایی در صحنه سیاسی وجود دارد، ما تردیدی در حق‌بودن موضع خود نداریم و با جدیت آن را دنبال می‌کنیم چراکه در طول یک دهه و نیم اخیر ده‌ها هزار حاجی در مناسک حج در قالب فجایع مختلف، کشته شدند.

* "سرزمین وحی" متعلق به همه مسلمانان جهان است

جابری‌انصاری با اشاره به اینکه دولت عربستان خود را در حوزه حاکمیتی و مالکیتی سرزمین وحی می‌بیند تصریح کرد: به این دلیل این دولت هیچگونه پاسخگویی در این زمینه نداشته در حالی که این سرزمین متعلق به همه مسلمانان جهان است. مدیریت حج باید در اولویت اندیشمندان جهان اسلام باشد تا این احساس مالکیت و عدم پاسخگویی عربستان خاتمه یابد.

معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه تصریح کرد: اولویت ایران از ابتدای فاجعه منا در رایزنی با کشورهای مختلف و تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی برای رسیدگی به فاجعه بود اما این امر متوقف در این کمیته بین‌المللی نیست چراکه دولت عربستان در برابر شکل‌گیری هر نوع کمیته‌ای مقاومت کرده است.

جابری‌انصاری ادامه داد: در واقع در کنار این کار پیگیری حقوقی و قضایی این موضوع در دستور کار ایران است و اگر امکانات کمیته بین‌المللی فراهم نباشد کمیته بین‌المللی مستقلی ابعاد مختلف این فاجعه را جمع‌آوری می‌کند و به پیشگاه افکار عمومی و مؤسسات جهانی اعلام می‌دارد که این امر در دستور کار وزارت خارجه ایران و نهادهای مختلف با مناسک حج است.

وی همچنین در بخشی از این نشست با اشاره به خروج منافقین از عراق تصریح کرد: منافقین، فرقه و جریانی هستند که از ملت ایران بریدند و در دوران جنگ تحمیلی به دشمنان ایران پیوستند بنابراین در چارچوب وظایف مزدوری خود حرکت کردند. با سقوط رژیم سابق عراق ادامه حضور آنان در این کشور مورد مخالفت بود اما جریانات و کشورهایی از این فرقه سوءاستفاده کردند و با حمایت‌های آنان امکان خروج آنان از عراق فراهم شد و این خروج نهایی منافقان از عراق را به فال نیک می‌گیریم.

*‌ منافقین انوع جنایات را علیه ملت ایران و عراق انجام دادند

معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه ادامه داد: منافقین انواع دسیسه‌ها و جنایات را علیه ملت ایران و عراق با سوءاستفاده از موقعیت جغرافیایی انجام دادند بنابراین خروج آنان در عین حال که سبب توزیع منبع ناامنیتی به سایر نقاط می‌شود اما خروج پایگاهی که علیه ایران و عراق اقدام می‌کردند امری مبارک است. ضمن اینکه پیگیری برای مجازات سردمداران این فرقه و جریان تروریستی انجام و دیر یا زود در پیشگاه عدالت محاکمه می‌شوند.

* ایران با هیچ‌یک از دولت‌ها و ملت‌های منطقه سر جنگ ندارد

جابری‌انصاری با بیان اینکه ایران با هیچ‌یک از دولت‌ها و ملت‌های منطقه سر جنگ ندارد تصریح کرد: این عربستان است که خود را در موضع قیمومیت دولت‌های منطقه می‌داند و در ارتباط با دیگر کشورها دستورالعمل صادر می‌کند. در واقع دولت عربستان می‌خواهد عقربه‌های زمان را به عقب برگرداند چراکه در دو و سه دهه اخیر منطقه جهان اسلام دستخوش تغییرات بسیاری شده و کشورهای منطقه در راستای آزادی‌خواهی اقدام کرده‌اند.

* جنگی که عربستان بر یمن تحمیل کرده نتیجه‌ای جز ویرانی یمن ندارد

معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه با بیان اینکه عربستان در همه جبهه‌ها خود را در حال جنگ تعریف می‌کند، خاطرنشان کرد: این جنگ، جنگی عظیم و بی‌نتیجه است چرا جنگی که عربستان بر یمن تحمیل کرده هیچ نتیجه‌ای جز ویرانی یمن ندارد و امکان تحمیل اراده سیاسی زورگویانه عربستان بر ملت یمن محقق نمی‌شود.

جابری‌انصاری تصریح کرد: جریان تروریستی که از ایدئولوژی وهابیت آبشخور خود را می‌گیرد و نیازهای مالی خود را تأمین می‌کند هزینه‌های بسیاری بر ملت‌ها و دولت‌ها تحمیل کرده است اما امکان تحمیل اراده زورگویانه را نخواهد داشت.

وی درباره سیاست‌هایی که عربستان دنبال می‌کند، گفت: حمایت‌های گسترده از جریان‌ها و گروه‌های تروریستی و بازگشت به گذشته و مناسبات ملوک‌الطوایفی مدنظر دولت عربستان است که در مقابل آن رویکرد کلان ایران اتحاد و انسجام امت اسلامی در چارچوب منافع اسلامی در برابر دشمنان، چالش‌ها و تهدیدات است.

معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه گفت: عربستان سعودی با کسب سیاست‌های ابتر و عقیم، خود را در برابر اراده ملت‌ها و حق انتخاب آن‌ها برای تعیین مسیر خود خواهد دید؛ هیچ‌یک از ملت‌های منطقه در برابر این سیاست‌های زورمدارانه تسلیم نمی‌شوند بنابراین عربستان یا به این سیاست‌ها خاتمه می‌دهد و یا آن‌ها را تا زمان نابودی خود ادامه می‌دهد.

جابری‌انصاری درباره تحرکات بحرین اظهار داشت: دولت بحرین و اشغالگران سعودی سیاست‌های اجتماعی را در بحرین دنبال می‌کنند و به دنبال تحمیل اراده زورمندانه بر خواسته‌های مشروع و قانونی ملت بحرین هستند.

*برخورد با شیخ عیسی قاسم نه تنها مشکل بحرین را حل نکرده بلکه آن را تشدید می‌کند

وی افزود: آیت‌الله شیخ عیسی قاسم شخصیتی است که در تمام دوران نهضت بحرین مطالبات قانونی و مسالمت‌آمیزی را دنبال کرده و همواره با خشونت مخالفت داشت بنابراین برخورد با آیت‌الله شیخ عیسی قاسم که همه جهان بر صدق سیاست و شخصیت ایشان گواهی می‌دهند نه فقط مشکل بحرین را حل نمی‌کند بلکه آن را تشدید هم می‌کند.

معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه تصریح کرد: امیدواریم سران بحرین و اشغالگران سعودی به عقل بدیهی خود برگردند و مشکلات را پیش از این تشدید نکنند چرا که جمهوری اسلامی ایران بدون اینکه قصد مداخله در امور داخلی کشوری را داشته باشد از خواسته‌های قانونی و مسالمت‌جویانه ملت‌ها حمایت می‌کند و این سیاست را آشکارا ادامه می‌دهد.

* ایران قصد دخالت در امور داخلی کشورها را ندارد

جابری‌انصاری درباره مسائل نیجریه و دستگیری شیخ زکزاکی خاطرنشان کرد: به هیچ وجه قصد دخالت در امور داخلی کشورها را نداریم اما از همه امکانات در مسیر حل مشکلات کشورهای اسلامی استفاده می‌کنیم و معتقدیم مجموعه خطرات امت اسلامی از بیرون به نحوی است اگر همه امکانات این کشورها بسیج شوند بازهم با مشکلاتی در برابر گروه‌های تروریستی، اشغال صهیونیستی و قدرت‌های بین‌المللی روبه‌رو هستیم.

* رایزنی ایران با دولت نیجریه برای رهایی و پیگیری درمانی شیخ زکزاکی

وی ادامه داد: با دولت نیجریه به رایزنی پرداخته‌ایم و با استفاده از این رایزنی و گزارشی تحقیقی که کمیسیون تحقیق نیجریه منتشر کرده است، درصدد هستیم شرایط رهایی و پیگیری درمانی شیخ زکزاکی فراهم شود.

* تلاش ایران برای رمزگشایی پرونده 4 دیپلمات ربوده شده

جابری‌انصاری درباره دیپلمات‌های ربوده‌شده ایران در لبنان گفت: این مسئله یکی از پرونده‌های قدیمی ماست، تا هنگامی مفقود‌شدگان به صورت زنده یا بقایای آن‌ها در صورت زنده نبودن‌شان به دولت و خانواده‌های آن‌ها تحویل داده نشود، اصل بر این است که آن‌ها زنده هستند و پرونده همچنان باز خواهد بود؛ شفاف است این 4 ایرانی در منطقه‌ای که تحت سیطره رژیم صهیونیستی بوده و اشغال شده است، دستگیر شده‌اند بنابراین مسئولیت این پرونده برعهده رژیم صهیونیستی است و ایران با همکاری دولت لبنان و سایر بازیگران همواره در تلاش برای رمزگشایی این پرونده است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه FTAF از جهاتی که مربوط به تروریسم می‌شود، در حوزه امور منطقه‌ای وزارت امور خارجه قرار می‌گیرد، گفت: دولت به‌طور طبیعی تابع تصمیم‌گیری در چارچوب قوانین کشور است، در واقع سیاست جمهوری اسلامی ایران در مسئله تروریسم، سیاستی روشن است و ما 2 منشأ اساسی را برای تروریسم می‌شناسیم.

معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه با بیان اینکه منشأ تاریخی تروریسم در اثر اشغال رژیم صهیونیستی ایجاد شده و منشأ دوم تروریسم، جریان‌های افراط‌گرایی و خشونت‌طلب هستند، گفت: برخی قدرت‌های منطقه‌ای از جریان‌های افراط‌گرایی و خشونت‌طلب حمایت کرده‌اند و با توجه به اینکه سیاست ایران مبتنی بر سیاست حق و عدالت است، این سیاست ما تحت‌الشعاع هیچ امر و توافقنامه‌ای قرار نمی‌گیرد و بنابراین هیچگونه تردیدی وجود ندارد که هر تصمیمی با لحاظ این سیاست انجام می‌شود.