استقلال از قعر متنفر است!

دیدار دو تیم استقلال تهران و ماشین سازی روز یکشنبه در ورزشگاه آزادی برگزار می شود. با 16+5 نکته از دیدار دو تیم با ورزش سه همراه باشید:

 

1.استقلال و ماشین سازی بعد از 20 سال به مصاف یکدیگر می روند. آخرین نبرد این دو تیم به سال 75 باز می گردد که این دیدار با نتیجه تساوی یک بر یک به پایان رسید. ماشین سازی اکنون بعد از 20 سال به سطح اول فوتبال ایران بازگشته و باید در هفته پنجم اولین دیدار خود در ورزشگاه آزادی را در تقابل با استقلال برگزار کند.

 

2.آندرانیک تیموریان بازیکن ویژه ی دیدار روز یکشنبه این دو تیم خواهد بود. کاپیتان تیم ملی و ماشین سازی که سالها بازیکن استقلال بوده بعد از دیدار پرحاشیه لیگ چهاردهم تراکتور سازی و استقلال که هواداران از او استقبال بدی داشتند، مجددا در ورزشگاه آزادی برابر تیم سابق خود به میدان خواهد رفت که قطعا واکنش هواداران به حضور تیموریان می تواند از نکات جالب توجه این بازی باشد.

 

3.نبرد استقلال با رسول خطیبی، نبرد آبی ها با یکی از بازیکنان سابق خود است که در سال 81 پیراهن استقلال را بر تن کرد. خطیبی تا به حال با تیم های سیاه جامگان، تراکتورسازی و گسترش فولاد برابر استقلال قرار گرفته که البته در این دیدارها هیچگاه موفق به شکست استقلال نشده است.

 

4. هفت بازیکن خارجی در ترکیب دو تیم استقلال و ماشین سازی حضور دارند که سهم آبی ها در این بین 4 بازیکن است. نکته جالب توجه این است که از این میان سه بازیکن برزیلی در لیست نفرات دو تیم به چشم می خورند که هر سه این بازیکنان مدافع میانی هستند.

 

5.حامد پاکدل تنها محروم این دیدار است. پاکدل که با دو کارت قرمز در لیگ شانزدهم رکورد دار است، با دو کارت زردی که در دربی تبریز برابر تراکتور سازی گرفت از زمین مسابقه اخراج شد تا بازی حساس ماشین سازی در ورزشگاه آزادی را از دست بدهد.

 

6.سعید دقیقی و سید جلال رافخایی دو بازیکن ماشین سازی بودند که در تعطیلات لیگ بعد از مشکلاتی که با سبزپوشان پیدا کردند از لیست ماشین سازی خارج شدند تا مهرداد بایرامی مجددا با پیوستن به ماشین سازی شاگرد خطیبی شود. بایرامی با پیراهن گسترش فولاد تجربه گلزنی برابر استقلال را در کارنامه خود دارد.

 

7. استقلال در هفته ششم باید دربی پایتخت را برگزار کند و همیشه دیدارهای قبل از دربی برای دو تیم از اهمیت بالایی برخوردار است. استقلال در این دیدار البته هیچ بازیکن دو اخطاره ای ندارد تا شاگردان منصوریان در این بازی با استرس کمتری به میدان بروند.

 

8.خطیبی و منصوریان پیش از این دو بار در برابر یکدیگر قرار گرفتند که یک برد سهم هر کدام از آنها بوده است. منصوریان با نفت تهران موفق شد با نتیجه دو بر یک تراکتورسازی و خطیبی را شکست دهد اما نبرد این دو سرمربی در لیگ پانزدهم با پیروزی سیاه جامگان و شاگردان خطیبی به پایان رسید.

 

9.ناصر حجازی بزرگترین چهره ای است که سرمربی گری هر دو تیم را تجربه کرده است. حجازی در سال 74 توانست بهترین عنوان سبزپوشان تبریزی را برای آنها به ارمغان بیاورد تا تبریزی ها از دروازه بان افسانه ای استقلال خاطرات خوبی داشته باشند.

 

10. استقلال و ماشین سازی البته چهره های مشترک زیاد دیگری نیز داشتند. محمد رنجبر و گارنیک مهرابیان از بازیکنان قدیمی استقلال تجربه حضور در میان ماشین سازان را به عنوان مربی و بازیکن داشتند. همچنین علیرضا اکبرپور، ستار همدانی و آتیلا حجازی از جمله بازیکنانی بودند که با هر دو پیراهن استقلال و ماشین سازی در مسابقات لیگ حضور داشتند.

 

11.مهدی پاشازاده نیز از جمله شخصیت های مهم دیدار این دو تیم به شمار می رود. پاشازاده که به عنوان بازیکن و کاپیتان سالهای زیادی در استقلال فعالیت داشته، تجربه سرمربی گری شهرداری تبریز را دارد. شهرداری تبریز فصل گذشته با ماشین سازی تبریز ادغام شد.

 

12.اولین دیدار دو تیم سال 1352 در تهران برگزار شد. استقلال که آن زمان با نام تاج شناخته می شد موفق شد با نتیجه سه بر صفر حریف خود را ورزشگاه امجدیه تهران بدرقه کند. رضا عادلخانی، غلامحسین مظلومی و علی جباری گزنان اولین دیدار این دو تیم در سال 52 بودند.

 

13. جاوید شکری آخرین بازیکنی بود که از ماشین سازی راهی استقلال شد. این بازیکن سال 75 با ترک تبریز راهی استقلال شد و البته توانست با حضور موفق در استقلال مدتی به پیراهن تیم ملی نیز دست یابد.

 

14.در میان بازیکنان حال حاضر استقلال هیچ بازیکنی تجربه حضور در ماشین سازی را ندارد تا آندرانیک تیموریان از ماشین سازی تنها بازیکن این میدان باشد که سابقه پوشیدن پیراهن تیم رقیب را در کارنامه خود دارد.

 

15. آبی پوشان پیش از دیدار با ماشین سازی در رتبه شانزدهم جدول رده بندی قرار دارند و به خوبی می دانند اگر در این دیدار امتیازی را کسب نکنند، باید به عنوان قعرنشین به مصاف پرسپولیس در دربی روز جمعه بروند. البته استقلال این شانس را دارد تا با برد برابر سبزپوشان جایگاه این تیم در جدول رده بندی را تصاحب کند و به رده یازدهم جدول صعود کند.

 

 16.سامان نریمان جهان که در لیگ شانزدهم پیراهن ماشین سازی را بر تن می کند از دیدار برابر استقلال خاطرات خوبی دارد. نریمان جهان در دیدار لیگ چهاردهم تراکتورسازی و استقلال در ورزشگاه موفق شد سه بار دروازه استقلال را باز کند تا هواداران استقلال از این بازیکن خاطره خوبی نداشته باشند.

 

16+1. استقلال در لیگ شانزدهم در هفته پنجم به دنبال اولین برد در دیدار با ماشین سازی است. آبی پوشان که در چهار دیدار ابتدایی لیگ نتایج خوبی کسب نکردند امیدوارند تا با شکست ماشین سازی با روحیه بالا به استقبال دربی پایتخت بروند.

 

16+2.ماشین سازی هر چند شروع خوبی در لیگ شانزدهم داشت اما بعد از برد برابر فولاد خوزستان در هفته اول هرگز به روزهای خوب خود را تکرار نکرده است. ماشین سازی که با 5 امتیاز در میانه های جدول حضور دارد در دیدار برابر استقلال با انگیزه منصوریان کار سختی پیش روی دارد اما امیدوار است تا با ارائه نمایشی قابل قبول دست خالی تهران را ترک نکند.

 

16+3.پیام صادقیان تنها بازیکن ماشین سازی است که سابقه حضور در پرسپولیس را در کارنامه خود دارد و بارها با پیراهن پرسپولیس در ورزشگاه آزادی به مصاف استقلال رفته است. صادقیان که فصل گذشته پس از جدایی از پرسپولیس راهی نفت شد تا شاگرد منصوریان باشد و حالا در دیداری حساس باید با پیراهن ماشین سازی به مصاف رقیب و سرمربی سابق خود رفته است.

 

 

16+4.خط حمله دو تیم استقلال و ماشین سازی در چهار دیدار ابتدایی لیگ مجموعا 7 بار موفق به گلزنی شده است تا میانگین کمتر از یک گل در دیدارهای این دو تیم ثبت شده باشد. از سوی دیگر استقلال و ماشین سازی در هشت دیدار 10 گل دریافت کردند تا خط دفاع ضعیف این دو تیم به پر گل شدن و جذاب شدن بازی کمک کند.

 

16+5. تورج حق وردی داور دیدار این دیدار تا هفته پنجم هیچ دیداری برای این دو تیم قضاوت نکرده است اما نکته جالب توجه این است که حق وردی در هفته سوم لیگ دیدار دو تیم تهرانی و تبریزی یعنی پرسپولیس و ماشین سازی را سوت زده که این دیدار با برتری تیم تهرانی به پایان رسیده است.

 

دیدار استقلال برابر ماشین سازی ساعت 18:45 در ورزشگاه آزادی تهران با قضاوت تورج حق وردی برگزار می شود.