اولاند از پس تهدید های تروریستی فرانسه برنمی آید؟

رئیس‌جمهور پیشین فرانسه امروز (یکشنبه) عملکرد رئیس‌جمهور کنونی این کشور در مقابله با تهدیدهای تروریستی را به باد انتقاد گرفت.

«نیکلا سارکوزی» در گفت‌وگو با هفته‌نامه فرانسوی «ژورنال دودیمانش» ضمن انتقاد از عملکرد اولاند در مقابله با تروریسم خواستار اتخاذ اصول احتیاطی در قبال تمامی مظنونان مرتبط با تروریسم شد و گفت: «فرانسوآ اولاند رئیس‌جمهور فرانسه برای مقابله با تروریسم همه اقدامات لازم را انجام نداده است.»

وی بار دیگر با تأکید بر پیشنهادات خود مبنی بر بازداشت اداری سیستماتیک افراد خطرناک مظنون به ارتباط با تروریسم و اخراج هرگونه تبعه خارجی محکوم در پایان دوره محکومیتش از خاک فرانسه اعلام کرد: «در قانون اساسی ما اصل احتیاط وجود دارد اما چرا مبارزه با تروریسم تنها زمینه‌ای است که این اصل در مورد آن صدق نمی‌کند؟»

 

 

سارکوزی ادامه داد: «هر فرد خارجی مظنون به ارتباط با فعالیت‌های تروریستی باید بی‌درنگ از خاک فرانسه اخراج شود. علاوه بر این، تمامی فرانسویان مظنون به ارتباط با تروریسم اعم از بازدیدکنندگان از وبسایت‌های تکفیری، افراد با رفتارهای افراط‌گرایانه یا افراد مرتبط با افراط‌گرایان باید بمنظور پیشگیری از وقوع حملات تروریستی در مراکز پیشگیری تحت نظارت و بازداشت قرار گیرند.»

وی تأکید داد: «این افراد تنها باید زمانی از بازداشت خارج شوند که دیگر افراطی نباشند در غیراینصورت آنها باید همچنان تحت بازداشت باشند. ما نمی‌توانیم اجازه بدهیم افراد افراط‌گرا که در واقع به منزله بمب‌های ساعتی واقعی هستند، آزادانه به حال خود رها باشند.»

انتقاد رئیس‌جمهور پیشین فرانسه از عملکرد فرانسوآ اولاند در زمینه مبارزه با تروریسم در حالیست که طبق نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مؤسسه ایفوپ برای روزنامه فرانسوی فیگارو، در پی حمله تروریستی مرگبار شهر نیس فرانسه که منجر به کشته شدن 86 نفر شد، 67 درصد فرانسویان اعلام کرده‌اند که دیگر به «فرانسوآ اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه و دولت وی در امر مبارزه با تروریسم اعتمادی ندارند.

فرانسه طی ماه‌های گذشته شاهد چندین حمله تروریستی بوده است که مرگبارترین این حملات در تاریخ فرانسه به حمله 23 آبان گذشته مربوط می‌شود که طی آن 127 نفر کشته و بیش از  200 نفر زخمی شدند. این حادثه شامل تیراندازی در یک سالن کنسرت و یک رستوران و همچنین انفجار بمب در یک رستوران دیگر بود که رئیس‌جمهوری فرانسه را وادار کرد حالت فوق‌العاده در این کشور اعلام کند.

بنابر اعلام دولت فرانسه، پدیده تمایل فرانسویان برای پیوستن به گروه‌های تکفیری طی ماه‌های گذشته به طور قابل توجهی افزایش داشته است. کشورهای غربی که خود تا پیش از این اقدام به تسلیح عناصر این گروه‌های تروریستی می‌کردند، هم‌اکنون از بیم بازگشت آن‌ها به کشورهای متبوع خود و انجام اقدامات تروریستی، تدابیر ویژه‌ای را برای ممانعت آنها از ورود به کشورهایشان اتخاذ کرده‌اند.

به گفته کمیسر قضائی اتحادیه اروپا، تاکنون 5 تا 6 هزار اروپایی به گروه‌های تکفیری در سوریه که مشغول مبارزه با دولت بشار اسد هستند، پیوسته‌اند که بیش از 1500 نفر از این افراد را فرانسویان تشکیل می‌دهند.

کشورهایی نظیر فرانسه، بلژیک، هلند، دانمارک یا انگلیس بیشترین شمار نیروهای اروپایی عضو گروه‌های تکفیری را دارند.