محدودیت منابع آبی در جهرم رو به افزایش است

بحران آب امروز به عنوان یک دغدغه بزرگ برای سیاست‌مداران دنیا تبدیل شده و بسیاری از اندیشمندان این حوزه معتقد به جنگ فراگیر آب در آینده هستند.

کشور ما نیز سالیان متمادی کمبود آب به عنوان یک معضل، گریبان مردم و مسئولان را گرفته و این چالش زندگی مردم به ویژه افرادی که ارتزاقشان وابسته به منابع آب است را با بحران مواجه کرده است.

جهرمی‌ها نیز که از دیرباز به تولیدکننده مرکبات مشهورند، این مشکل چند سالی است که بحرانی‌تر شده و به گفته کارشناسان، استحصال آب در این شهرستان از عمق 500 تا 600 متری زمین انجام می‌شود.

بحران آب در جهرم نه تنها در اشتغال بلکه در تامین مصارف بهداشتی و نیاز ضروری مردم نیز تاثیر داشته به نحوی که این معضل گریبان‌گیر تمام مردم این شهرستان شده است. به گفته مدیر آبفا روستایی جهرم چندین حلقه چاه آب روستاها از مدار خارج و آب 30 روستا نیز به صورت سیار و با تانکر تامین می‌شود.

این در حالی است که حال و روز آب در شهر جهرم نیز تعریفی ندارد؛ مدیر آبفا این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم معتقد است با توجه به چالش‌های موجود در سطح شهر جهرم نیازمند صیانت و پاسداری در کیفیت و کمیت منابع باقی آب مانده داریم.

فرهنگ‌سازی در مصرف آب نیاز امروز جامعه/ضرورت ورود سمن‌ها

ابوالفضل پژوهش با اشاره به اینکه حفظ و حراست از حرائم و منابع 25 ساله تامین آب شرب از اهمیت بالا برخوردار است، می‌افزاید: در راستای صیانت از کیفیت آب لزوم اقدام برای اخذ مجوز و توسعه شبکه فاضلاب ضرورت دارد.

به اعتقاد مدیر امور آبفا شهرستان جهرم، چالش آب در این شهرستان با دو روند همسو روبه‌رو بوده و از یک طرف تقاضا برای آب و از طرف دیگر محدودیت منابع رو به افزایش است.

وی ادامه می‌دهد: همچنین از یک سو کاهش منابع آب و از سوی دیگر افزایش مصرف، چالش‌هایی را برای مردم این شهرستان به وجود آورده است.

پژوهش، نیاز به فرهنگ‌سازی آگاهانه در مصرف آب را ضرورت امروز جامعه می‌داند و خواستار ورود سمن‌ها و انجمن‌های غیردولتی برای این منظور دارد.

اصلاح الگوی کشت به درستی در فارس اجرا نشده است

مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی، امری است که نماینده مردم شهرستان جهرم در مجلس شورای اسلامی به آن تاکید دارد. محمدرضا رضایی معتقد است کشاورزی شهرستان باید به سمت اصلاح الگوی کشت رفته و کشاورزان را توجیه کند.

وی با اشاره به کاهش سرعت اجرای طرح اصلاح الگوی کشت از سازمان جهاد کشاورزی استان فارس می‌خواهد تا این روند را در دستور کار خود قرار داده و با جدیت دنبال کند.

نماینده مردم شهرستان جهرم در مجلس شورای اسلامی این شهرستان را جز 50 شهر کشور می‌داند که با بحران آب دست و پنجه نرم می‌کنند و معتقد است که این امر باید به صورت ویژه و جدی دنبال شود.

وی به انتقال آب از سدسلمان فارسی به شهرستان جهرم اشاره می‌کند و می‌گوید: این خط انتقال 70 کیلومتری 6 سال است کلید خورده و سال گذشته باید به اتمام رسیده باشد.

رضایی با اشاره به اینکه سال گذشته 20 میلیارد تومان اعتبار برای انتقال آب از سدسلمان به جهرم تصویب شده بود که تنها 3 میلیارد آن تحقق پیدا کرد، انتقال تصفیه‌خانه این پروژه به جهرم را علت دیگر تاخیر در تکمیل این پروژه عنوان می‌کند.

به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، این پروژه در حال حاضر فعال بوده و امید است تا پایان سال آینده و در صورت تحقق بودجه و اعتبار مورد نیاز تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

به نظر می‌رسد فرهنگ‌سازی در مصرف و اصلاح الگوی کشت، چاره درد بحران آب در جهرم است؛ نسخه‌ای که مردم و مسئولان با جدیت محکوم به عملی شدن آن هستند.