حضور نظامی پررنگ روسیه از اکتبر سال 2015 در سوریه، موجبات نگرانی و خشم مقامات "واشنگتن" شده است.

 

**جاسوسی آمریکا از پایگاه‌های نظامی روسیه در سوریه 

 

همین موضوع باعث شده تا ایالات متحده، به دنبال رصد پایگاه‌های نظامی روسیه در سوریه باشد و در این زمینه، پایگاه‌هایی همچون "حمیمیم"، "طرطوس" و "الشعیرات" در سیبل هواپیماهای جاسوسی آمریکایی قرار بگیرند.

 

علت جاسوسی آمریکا از پایگاه‌های نظامی روسیه در

 

 

شبکه العالم گزارش داد: یک فروند هواپیمای گشت‌زنی آمریکا از نوع "Boeing P-8 Poseidon" در نزدیکی پایگاه نظامی روسیه در ساحل سوریه پرواز کرده است. منابع غربی می‌گویند: این نوع هواپیما برای شناسایی، جستجو و منهدم کردن زیردریایی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

این هواپیمای آمریکایی، در نزدیک پایگاه نظامی روسیه در ساحل سوریه به گشت‌زنی مشغول بوده و دارای شماره شناسایی 168 761 و نشانه تماس VVPS021 بوده و مأموریتی را در شرق دریای مدیترانه انجام می‌داده است.

 

هواپیمای آمریکایی بر فراز ساحل سوریه از جمله نزدیک پایگاه "حمیمیم" روسیه و بر فراز "بندر طرطوس" که پایگاه نگهداری و پشتیبانی کشتی‌های جنگی روسیه است، پرواز کرده است.

 

اطلاعات منتشر شده حاکی است که پرواز هواپیماهای گشت‌زنی از نوع Boeing P-8 Poseidon در برهه اخیر بر فراز ساحل سوریه افزایش یافته است و به عنوان مثال، در سی‌ام ماه اوت گذشته، یک هواپیما از همین نوع، از پایگاه سیگونلا در جزیره ساردینا با شماره شناسایی "168434" و نشانه تماس "301 VVPS" به پرواز درآمد و مدتی طولانی در نزدیک پایگاه حمیمیم و بر فراز تعدادی از کشتی‌های روسیه در شرق دریای مدیترانه پرواز کرد.

 

**جاسوسی آمریکا از روسیه در منطقه شرق اروپا 

 

البته این پایان کار نبوده و هواپیماهای جاسوسی آمریکایی، پایگاه‌های نظامی روسیه در شرق اروپا را نیز رصد می‌کنند. "مسکو" در این زمینه می‌گوید: جنگنده‌های روسیه اخیراً هواپیماهای جاسوسی نظامی آمریکا را که قصد داشتند از رزمایش قفقاز 2016 جاسوسی کنند را با رعایت کامل قوانین بین‌المللی رهگیری کردند. 

 

وزارت دفاع روسیه یادآور شد، هنگامی که هواپیماهای پی 8 آمریکایی تلاش نمودند تا به مرز روسیه در نزدیکی دریای سیاه نزدیک شوند، مسکو جنگنده‌های سوخو 27 خود را برای رهگیری این هواپیماهای جاسوسی اعزام کرد.

 

علت جاسوسی آمریکا از پایگاه‌های نظامی روسیه در

 

سرلشکر "ایگور کوناشنکوف"، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: «هواپیماهای جاسوسی پی-8 پوسایدون آمریکا در هفتم سپتامبر (17 شهریور 95) و در حالی که فرستنده‌های (مخابراتی) آن‌ها خاموش بود، دو بار سعی کردند به مرز روسیه نزدیک شوند.»

 

کوناشنکوف افزود: «بعد از آنکه جت‌های روس(برای اجرای عملیات شناسایی) به این هواپیماهای جاسوسی نزدیک شدند... هواپیمای آمریکایی مسیر خود را به سرعت تغییر داد و (از منطقه) دور شد.»

 

**علل جاسوسی آمریکا از پایگاه نظامی روسیه

 

به نظر می‌رسد آمریکا به چند دلیل عمده از پایگاه‌ها و فعالیت‌های نظامی روسیه در غرب آسیا و شرق اروپا جاسوسی می‌کند. اولاً جاسوسی با هواپیماهای پیشرفته از پایگاه‌های نظامی "حمیمیم"  و "طرطوس" (و بعضاً "الشعیرات") به دلیل این است که کاخ سفید بتواند اطلاعات این رصد را در اختیار تروریست‌های تکفیری قرار دهد. 

 

ثانیاً ارتش آمریکا می‌تواند اطلاعات این رصد را در اختیار نیروی هوایی اسرائیل قرار دهد تا صهیونیست‌ها با تسلط بیشتری مناطق جبهه جنوبی را بمباران کنند. 

 

ثالثاً رصد فعالیت‌ها و پایگاه‌های نظامی روسیه در شرق اروپا می‌تواند کمک موثری به ناتو و اوکراین باشد تا آن‌ها فعالیت‌های نظامی خود را با طرف روس همسان‌سازی کنند که این موضوع در رزمایش "قفقاز 2016 " دیده شد.