هشدار ایران به ظهور داعش و شاخه‌های آن در افغانستان

 "غلامعلی خوشرو" سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل روز چهارشنبه در نشست سه ماهه شورای امنیت این سازمان که به منظور بررسی وضعیت افغانستان برگزار شد ضمن تاکید بر پایبندی کشورمان به تقویت صلح و ثبات در افغانستان، بار دیگر نسبت به ظهور داعش و شاخه های آن در افغانستان هشدار داد.

وی یاد آور شد که بر اساس آخرین گزارش دبیرکل، متاسفانه افغانستان همچنان با چالش های عمده امنیتی روبه رو است و درگیری های مسلحانه در این کشور حدود 24 درصد نسبت به سال گذشته در همین دوره افزایش پیدا کرده است.

سفیر ایران افزود، این در حالی است که بر اساس همین گزارش ها میزان این درگیری ها در سال گذشته نیز از سال 2001 تا آن زمان بی سابقه بوده است و گواه این حقیقت است که افغانستان پس از گذشت بیش از یک دهه از زمان حمله به این کشور هنوز به امنیت دست نیافته است.

خوشرو با ابراز نگرانی از این که چشم انداز گفت وگوهای مستقیم با طالبان همچنان در ابهام است تصریح کرد که ایران ضمن حمایت از هر گونه تلاش دولت افغانستان برای برقراری صلح، اقدامات تروریستی طالبان و دیگر گروه های افراطی را محکوم کرده و هرگونه همکاری با این گروه ها را در تعارض با تلاش برای برقراری صلح در افغانستان می داند.

نماینده کشورمان یاد آور شد، جمهوری اسلامی ایران در نشست های پیشین این شورا نیز نسبت به ظهور و رشد داعش و شاخه های آن مانند داعش خراسان در افغانستان هشدار داده بود.

وی افزود، حمله تروریستی به تظاهرات مردم هزاره در روز دوم مرداد ماه سال جاری که داعش خراسان مسئولیت آن را بر عهده گرفت نشانه دیگری از خطر و تهدید داعش و شاخه های آن مانند نهضت اسلامی ازبکستان و نهضت اسلامی ترکستان شرقی است که باید بصورت جدی و در چارچوب مبارزه بین المللی با تروریسم به آن توجه کرد.

خوشرو با بیان این که امروز دولت وحدت ملی افغانستان در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارد تصریح نمود که جامعه بین المللی باید این دولت را در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و رویارویی با چالش های امنیتی، سیاسی و اقتصادی کمک کند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان با تاکید بر این نکته که ایران به همکاری های اقتصادی با افغانستان به عنوان رهیافتی به صلح و امنیت در این کشور نگاه می کند، گزارشی از کمک های فراوان جمهوری اسلامی ایران برای اجرای زیر ساخت ها، طرح های توسعه ای، مبارزه با مواد مخدر و راه حل های پایدار برای مسئله پناهندگان افغانی را ارائه داد و گفت ایران تاکنون به تکمیل بیش از 300 طرح عمرانی در افغانستان کمک رسانده و در جهت ظرفیت سازی نیروی انسانی هر ساله صدها فرصت آموزشی در اختیار اتباع افغانی قرار می دهد.

وی همچنین به اقدامات مشترک کشورمان برای اجرای موافقت نامه های سه جانبه میان افغانستان، ایران و هند در زمینه توسعه بندر چابهار، طرح های تکمیل خطوط آهن خاف به هرات و خط آهن میل 78 در استان فراه، پل دوم رودخانه هیرمند و راه اندازی کریدور تجاری میان سه کشور هند، افغانستان و ایران بعنوان نمونه هایی از فعالیت ها در جهت تقویت ارتباط افغانستان با بازارهای جهانی اشاره کرد.

خوشرو افزود: همکاری در زمینه مبارزه با مواد مخدر نه تنها به عنوان یک معضل اجتماعی بلکه به منظور ریشه کن کردن یکی از منابع مالی تروریسم نیز در دستور کار جمهوری اسلامی ایران با افغانستان قرار دارد و نیازمند حمایت جامعه بین المللی است.

وی با ابراز نگرانی از کاهش روند بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغان، این موضوع را نشانه آماده نبودن شرایط داخلی در افغانستان برای پذیرش پناهندگانی که تاکنون به آن کشور بازگشته اند توصیف کرد و خواستار یک طرح همه جانبه برای ادغام این افراد درجوامع محلی خود شد و بر این نکته تاکید کرد که ایران همچنان به خدمات خود بویژه در زمینه آموزش، بهداشت و درمان حتی برای کودکان مهاجر غیر قانونی ادامه خواهد داد.