57 عنوان اتهام در زمینه جعل اوراق و اسناد در دادگستری اصفهان ثبت شده است

احمد خسروی وفا روز پنجشنبه در همایش 'امنیت در اوراق و اسناد' در تالار شهروند اصفهان افزود: از جمله این عناوین می توان به جعل امضاء یا مهر، سند عادی، استفاده از اوراق مجعول، اتخاذ سمت با عنوان مجعول، جعل های اینترنتی، استفاده از اسناد جعل شده بانکی و جعل مهر یا علامت ادارات و موسسات دولتی اشاره کرد.
وی، جعل امضا و مهر قضات، جعل مهر و علامت شرکت ها و تجارت خانه های غیردولتی، جعل جواز اقامت و مدارک تحصیلی رااز دیگر عناوین اتهام در حوزه جعل بیان کرد.
رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: متاسفانه هشت هزار و 368 پرنده در سال 94 و سه هزار و 724 پرونده در پنج ماهه امسال با موضوع جعل در سیستم دادگستری استان تشکیل شده است.
وی خاطرنشان کرد: در برخی موارد مشاهده شده است که جاعلان حرفه ای آنقدر با مهارت به جعل می پردازند که تشخیص آن بسیار سخت می شود.
خسروی وفا افزود: ای کاش این افراد (جاعلان حرفه ای)، فکر و مغز خود را در راه صحیح به کار می گرفتند و بدنبال منافع بدون رنج نبودند.
وی یادآور شد: انگیزه های مختلفی، افراد را به سمت جعل اوراق و اسناد سوق می دهد که از جمله آن انگیزه سیاسی و امنیتی مانند جعل امضای مقامات رسمی برای دست یابی به اغراض سیاسی و امنیتی است.
رئیس کل دادگستری استان اصفهان، تحصیل مال و کلاهبرداری از اشخاص، جعل اسناد در دعاوی کیفری برای غلبه بر طرف مقابل و اثبات ادله، تحصیل نامشروع امتیاز از مقامات و ادارات دولتی، کسب عناوین شغلی، تحصیل معافیت های قانونی و ثروت اندوزی با اقدامات جاعلانه را از دیگر انگیزه های افراد در روی آوردن به جعل اوراق و اسناد بیان کرد.
وی در ادامه به راههای پیشگیری برای ارتقای امنیت در مقوله اوراق و اسناد اشاره کرد و گفت: واگذاری امور تصدی گری به بخش خصوصی و حفظ امور حاکمیتی، ارائه آموزش های همگانی در همه بخش ها، اعمال نظارت بر اماکن و صاحبان حرف (کسانی که مواد اولیه اوراق را تهیه می کنند) و بالابردن ضریب امنیتی اسناد (به کار بردن اسناد خاص با مهرهای برجسته) در پیشگیری از جعل اوراق و اسناد موثر است.
خسروی وفا، همچنین آموزش دائم کارکنان به منظور رعایت اصول امنیتی و کشف و شناسایی اسناد مجعول، پیشگامی در استفاده از اسناد الکترونیک و حذف سیستم سنتی، خودداری از ارائه اسناد به ارباب رجوع و حذف گردش کار، نظارت الکترونیک بر اسناد صادره، ایجاد سیستم مکانیزه واحد ثبت و صدور اسناد و فعال کردن بانک اطلاعاتی جاعلان حرفه ای توسط نیروی انتظامی و اتصال آن به شبکه دستگاه قضایی، اتخاذ تدابیر امنیتی در صدور اسناد رسمی و برخورد قاطع با جاعلان را در پیشگیری از جعل اوراق و اسناد تاثیرگذار و مهم برشمرد.
همایش یکروزه ' امنیت در اوراق و اسناد با هدف هم اندیشی و تبادل نظر درباره جعل اسناد و مدارک و راهکارهای پیشگیری از بروز آن در مدارک و اسناد سازمانی برای اولین بار با حضور مسئولان حوزه های قضایی استان در تالار شهروند اصفهان برگزار شد.
در پایان این همایش از پوستر 'ولایت' که تصویری از رهبر معظم انقلاب در کنار بنیانگذار جمهوری اسلامی و براساس ویژگی های سد ایمن طراحی و تولید شده بود رونمایی شد.
این پوستر به عنوان سندی با طراحی ایمن بصورت بومی سازی شده توسط جامعه متخصصان آرین طراحی و تولید شده است.