چرا روحانی یک زن را به عنوان معاون حقوقی خود انتخاب کرد؟
الهام امین زاده روز پنجشنبه در جلسه حقوق شهروندی و رضایتمندی از ارباب رجوع در تالار امام جواد(ع) استانداری قم، افزود: رعایت حقوق شهروندی باید از حالت شعار، توصیه و تبلیغ خارج و به صورت عملی اجرایی شود.

 

وی اضافه کرد: می توان اقدام هایی برای حقوق شهروندی در یک برنامه کوتاه مدت یک ساله تا پایان دولت یازدهم انجام داد و هم چنین برای دوره های پنج ساله برنامه هایی در این راستا تعریف کرد.

 

وی افزود: رئیس جمهوری به عنوان یک روحانی و رئیس قوه مجریه خانمی را برای امور حقوق شهروندی منصوب کرد، یعنی در صدد عملیاتی کردن نگاه مترقیانه اسلام راجع به حقوق شهروندی و نگاه اسلام به زنان است.

 

امین زاده بیان کرد: از دلایلی که امروز خدمت علما و مسئولان قم رسیدیم این است که کمک کنند تغییر بینش را نسبت به حقوق شهروندی در ملت ایجاد کنیم.

 

وی با بیان این که همه نگاه های ایران و جهان نسبت به قم به عنوان مرجع فرهنگی، علمی، فقهی و مذهبی است، اضافه کرد: استان قم در بسیاری عرصه ها در سطح جهانی به عنوان یک قطب شناخته شده و می توان الگوی رعایت شهروندی را از این شهر به استان های دیگر تعمیم داد.

 

وی افزود: طرح های اجرا شده در این استان از جمله عملکرد مسئولان نشان می دهد برای حقوق شهروندی گام های خوبی برداشته شده است.

 

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی اضافه کرد: بسیاری از استان ها کاندید نمونه شدن برای اجرای طرح ها هستند، ولی با توجه به طرح های موفقیت آمیز از جمله مدیریت یکپارچه شهری در خدمت رسانی به شهروندان و جلوگیری از طولانی شدن رسیدگی به امورات که در قم اجرا شده، احساس می شود می توان روی این استان تکیه بیشتری داشت.

 

وی با بیان این که در تحقیقاتی که صورت گرفت مشخص شد استاندارد اجتماعی و کد اخلاقی در جامعه نداریم، گفت: برای هر کدام از شهروندان در مشاغل مختلف باید یک کد اخلاقی تعریف کرد و بر اساس آن ارزیابی شوند و بهترین ها به مردم معرفی شوند.

 

وی افزود: 800 استاندارد لازم الاجرا در بخش صنعت داریم، در حالی که در استاندارد اجتماعی و کدهای اخلاقی کار زیادی صورت نگرفته است.

 

امین زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نحوه و کیفیت نظارت توسط مسئولان بر امور اجرایی مهم است و مسئولان باید بدون این که منتظر پرسشگری و شکایت مردم باشند مشکلات را مرتفع کنند.

 

وی گفت: بر اساس ارزیابی صورت گرفته وزارت کشور بهترین دستگاه در صیانت از حقوق و تکالیف مردم است و استانداران با صیانت و دلسوزی بهترین شاخص ها را می توانند تعریف کنند.

 

وی با تاکید بر واگذاری اختیارهای بیشتر به استانداران، افزود: استاندارانی که متقاضی باشند می توانند با هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه و معاونت حقوقی رئیس جمهوری نسبت به اختیارهای بیشتر اقدام کنند.

 

امین زاده هم چنین به دهه ولایت و اعیاد قربان و غدیر اشاره کرد و گفت: به کسانی که ولی ما هستند قول می دهیم جلوتر و کندتر از آن ها حرکت نکرده و باید بر اساس اعتدال و مشی ولایی حرکت کنیم.

 

در این جلسه که با حضور سید مهدی صادقی استاندار قم و معاونان وی برگزار شد، بر رعایت حقوق شهروندی، احترام به ارباب رجوع در اداره ها و بهره گیری از دولت الکترونیک در تسهیل امور تاکید شد.

 

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، امروز در سفر به شهر مقدس قم ضمن شرکت در مراسم عطر افشانی گلزار شهدای این شهر با آیات سید عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع تقلید، سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) و هم چنین حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی در ایران دیدار و گفت و گو کرد.