آمادگی ترزا می برای گفت‌وگوهای برگزیت

 در حالی که اروپا در تلاش است تا از روند اجرای تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا آگاه شود،«ترزا می»، نخست وزیر جدید بریتانیا به نظر می‌رسد که از خود تردید نشان می‌دهد.

می با دعوت از رسانه‌ها به دفتر کارش در حومه شهر چکرز در ماه گذشته، همگان را از آغاز به کار در کابینه خود آگاه کرد. کابینه وی در رابطه با موضوعات روز بریتانیا اختلاف نظرهای گسترده‌ای داشته و در رابطه با اولویت‌های کنونی پیشروی این کشور نیز با یکدیگر هم عقیده نیستند.

وی در آن زمان تعهد داد که «معاهده خروج از اتحادیه اروپا بی بدیل» خواهد بود و در این معاهده امنیت بازرگانی این کشور را در نظر خواهد گرفت و مهاجرت را محدود خواهد کرد. این موضوع از سوی رهبران اتحادیه اروپا به طور مکرر رد شده و آن‌ها گفته‌اند که روند بازرگانی آزاد تنها با حرکت آزادانه شهروندان در این قاره ممکن خواهد بود.

وی گفت:« ما باید بدانیم که برگزیت به معنای برگزیت بوده و راه بازگشتی وجود نخواهد داشت. و ما تلاش خواهیم کرد تا این فرآیند را موفقیت آمیز کنیم.»

می در نشست اتحادیه اروپا در روز جمعه در براتیسلاوا شرکت نخواهد کرد. این اولین اجلاس این اتحادیه از زمان خروج بریتانیا از این نهاد اروپایی است. به نظر می رسد که بریتانیا اصلی ترین موضوع مورد بحث و مناقشه در این نشست باشد هرچند که این اجلاس به نظر نمی رسد که بتواند در این رابطه شفافیتی ارائه دهد.

می قول داده که فرآیند جدایی از اتحادیه اروپا را در سال جاری آغاز نکند. این موضوع در راستای ابراز نگرانی از سوی شاخه طرفدار برگزیت حزب محافظه کار و رهبران اروپایی در رابطه با عدم اطمینان از چگونگی روابط با دومین عضو این اتحادیه در نظر گرفته شده است. آن ها اعلام کرده اند که چنین عدم اطمینانی ممکن است به روابط دیگر اعضا ضربه وارد کند.

دستیاران می گفته اند که وی در نظر دارد تا بند 50 را در اوایل سال 2017 آغاز کند. تا آن زمان منتقدان وی باید منتظر بمانند.

می به خبرنگاران در ماه گذشته گفت:« شیوه عملکرد من اینگونه است. من بدین شکل اظهار نمی‌کنم که « من تصمیمی جدید خواهم گرفت» ، بلکه من به شواهد نگاه کرده و آن ها را ارزیابی خواهم کرد، مشاوره گرفته و همه چیز را در نظر خواهم گرفت و در نهایت تصمیم گیری خواهم کرد.»

وزرا و دستیاران وی به خبرنگاران گفته اند که دولت در رابطه با «اظهارات جاری» در مورد گفت و گو ها با طرف های اروپایی پیشنهادی نکرده و چنین مذاکراتی را نیز تا پیش از آغاز رسمی برگزیت به اجرا نخواهد گذاشت.

سخنگوی می در رابطه با این گفت و گو ها گفت:« این یک مذاکره بوده و لزوما همیشه بهترین رویکرد آشکار کردن همه گزینه ها و راه حل ها نخواهد بود.»