بهره برداری قطار سریع السیر اصفهان- قم - تهران ۴۴ ماه دیگر

عباس آخوندی، امروز در مراسم عملیات اجرایی آزادراه شرق اصفهان با اشاره به لزوم توجه به معماری راه اظهار داشت: معماری راه ها امروز مغفول مانده است و باید برای اکثر راه ها در سطح شهر و جاده ها معماری راه تعریف شود.

وی بیان داشت: پیشنهاد می شود پروژه کنارگذر شرق اصفهان هم مشاور معماری داشته باشد، تا مسائل مربوط به زیبایی، نورپردازی و درخت‌کاری در نظر گرفته شود که در این صورت یکی از عوامل تصادفات در ایران که عدم توجه به معماری راه ها است، برطرف خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی، تصریح کرد: قطار سریع السیر قم - اصفهان قرار بود تنها در مسیر قم - اصفهان باشد اما ما یک بخش دیگر هم اضافه کردیم که در این صورت این قطار، با مسیر قم تهران و اصفهان خواهد بود.

وی با بیان اینکه این طرح، ظرف ۴۴ ماه دیگر به بهره برداری می رسد، افزود: ما در این پروژه مسیر، اصفهان را جابجا کردیم به گونه ای که قرار بود یک ایستگاه حدفاصل جمکران تا قم و یک ایستگاه حدفاصل شاهین شهر تا اصفهان باشد اما اکنون یک ایستگاه در کنار حرم حضرت معصومه (س) و یک ایستگاه داخل شهر اصفهان و یک ایستگاه هم در تهران جانمایی خواهد شد.

آخوندی در مورد پروژه کنارگذر شرق اصفهان نیز اظهار داشت: قبلا پروژه های بخش راه سازی در کشور با مشارکت ۵۰درصدی بخش خصوصی و دولتی اجرایی می شد اما اکنون این نسبت به ۷۰درصد از سوی بخش خصوصی و ۳۰ درصد اعتبار بخش دولتی تغییر یافته است.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این کنارگذر سال ۸۲ شروع شده، مدتی پیش رفت اما اوایل سال ۹۰ درگیر مسائل حقوقی، مهندسی و اداری شد، اظهار داشت: این طرح تا کنون متوقف بود و تمام مشکلات را حل کردیم و زمانی آن را کلید زدیم که وسط راه متوقف نشود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اصفهان یک شهر گردشگری و صنعتی است، افزود: این مسئله باعث شده تا کنارگذر غرب هم مورد پیگیری قرار گیرد به گونه ای که این طرح تا میدان ترکوند ادامه دارد و تا سه ماه آینده هم حدود ۱۸ کیلومتر آن تکمیل می شود.