ایتالیا به تعهدات خود در قبال «برجام» پایبند می‌ماند

«پائولو جنتیلونی» وزیر امور خارجه ایتالیا با «محمد جواد لاریجانی» معاون امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه دیدار کرد و بر عزم دولت ایتالیا برای تقویت روابط اقتصادی و تجاری دو کشور ایتالیا و ایران تأکید کرد.

جنتیلونی در سمینار ایران و ایتالیا با موضوع «محافظت از حقوق بشر در نظام قضایی» در رم میزبان لاریجانی بود.

در حین این نشست، وزیر خارجه ایتالیا مخالفت خود با استفاده از حکم اعدام را اعلام کرد و در ادامه جنتیلونی از جانب خود به برجام اشاره کرد و گفت که «رم» به همراه دیگر اعضای اتحادیه اروپا به تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای ایران پایبند می‌مانند.

وی ابراز امیدواری کرد که برجام برای تمامی طرفین فرصتی به منظور تقویت روابط خود با ایران ایجاد کند.

در ژوئیه گذشته، ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) برجام را به امضا درآوردند و و طبق آن قرار بر آن شد تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران لغو شود اما ایران هنوز به بازارهای مالی جهانی دسترسی ندارد.

لاریجانی در این دیدار، جمهوری اسلامی ایران را بعنوان «یکی از امن‌ترین کشورهای جهان» توصیف کرد.

وی در اینباره گفت: «ما اعتقادی به تمایز قایل شدن بین تروریست‌های خوب و تروریست‌های بد نداریم و با تمامی اشکال تروریست‌ها مبارزه می‌کنیم».

لاریجانی تأکید کرد که تنها راه رهایی جهان از گروههای تروریستی این است که جامعه بین‌الملل موضع شفاف و یکپارچه‌ای بدون قائل شدن هرگونه استثناء اتخاذ کند.

وی همچنین بر لزوم تلاش‌های صادقانه جامعه بین‌الملل برای ریشه‌کن کردن تروریسم‌ تأکید کرد و گفت: «آمریکایی‌ها تروریست‌ها را به خوب و بد تقسیم‌بندی می‌کنند. این برای ما قابل قبول نیست. ما معتقدیم که شما باید با تمامی اشکال تروریسم مقابله کنید در غیراینصورت در ریشه‌کن کردن کامل آن موفق نمی‌شوید».