سفر گروهی ضد انقلاب به اسرائیل پس از حصول برجام

روزنامه تایمز اسرائیل مدعی شد که اندک زمانی پس از جمع‌بندی توافق هسته‌ای ایران و 1+5، گروهی از «ناراضیان شناخته شده ایرانی» برای شرکت در کنفرانسی به اسرائیل رفته‌اند. زمان این کنفرانس، جولای 2015 و هدف از آن بررسی توافق هسته‌ای از دیدگاه ایرانیان خوانده شده است.

به نوشته روزنامه صهیونیستی، اینکه چه کسانی دقیقا در کنفرانس مزبور شرکت داشته‌اند، همچنان محرمانه است اما در بین افراد مزبور، وزرا و دیپلمات‌های سابق، بنیان‌گذاران سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، رهبران دانشجویی سابق، فعالان دموکراسی‌خواه فعلی، روشنفکران، نویسندگان و شخصیت‌های رسانه‌ای حضور داشتند که اکنون در ایران زندگی نمی‌کنند.

با توجه به آنکه تنها وزیر شاخص سابقی که در اپوزیسیون حضور دارد، عطاءالله مهاجرانی است، می‌توان گمانه‌زنی کرد که وی یکی از حضار در این کنفرانس بوده است. از سوی دیگر، از آنجا که کسانی چون اکبر گنجی و محسن سازگارا، از سوی رسانه‌های غربی به عنوان بنیان‌گذاران و اعضای سابق سپاه نام برده می‌شوند، می‌توان حضور این افراد در کنفرانس فوق را نیز محتمل دانست.

جالب اینجاست که جماعت حاضر در این کنفرانس ابراز نگرانی کرده‌اند برجام می‌تواند به تقویت نظام تئوکراتیک (نظام دین‌سالار) سیاسی ایران بینجامد. این افراد همچنین به این نکته هم پرداخته‌اند که با توجه به ایرادات ساختاری اقتصاد ایران، چشم‌انداز استفاده این کشور از فرصت‌های توافق هسته‌ای چندان روشن نیست.

«یوسی کوپرواسر» از مدعوین برجسته اسرائیلی این نشست، با مثبت ارزیابی کردن نتیجه چنین همایشی برای منافع اسرائیل، گفت: «وقتی عناصر مهمی از میان معارضان ایرانی و کارشناسان اسرائیلی می‌توانند با هم ملاقات کنند یعنی اینکه از رژیم تندرویی در تهران حاکم نباشد، مردم ایران و اسرائیل می‌توانند با هم همکاری داشته باشند.»

پیش از انقلاب اسلامی زمامداران ایران با توجه به حساسیت موضوع اسرائیل برای مردم ایران، به رغم حضور مکرر و مخفیانه سران این رژیم در تهران و ملاقات آنها با اسدالله علم (وزیر وقت دربار)، هیچ‌گاه جرأت برقراری رابطه رسمی دیپلماتیک را به خود ندادند.

کوپرواسر که اجازه نداشته اسامی ایرانیان حاضر در نشست را افشا کند، به برخی از گفته‌های آنان اما اشاره کرده و گفته: «اینکه ایرانیان بتوانند از پتانسیل خود به نحو احسن استفاده کنند به نفع اسرائیل است و این پیامی است که حضار ایرانی بارها در نشست آن را تکرار کردند.»

ترتیب‌دهندگان این نشست گفته‌اند که شرکت‌کنندگان ایرانی با وسواس انتخاب شده‌اند تا بتوان بر مبنای آرای آنها، مطالعه‌ای قابل اطمینان بر روی «نظرات، دیدگاه‌ها و استراتژی‌های» مختلف متداول در میان معارضان نظام حاکم ایران انجام داد.

کوپرواسر گفته که همه ایرانیان حاضر در موافقت با مخالفت با برجام موضع واحد نداشته‌اند ولی «همه آنها نگران بودند که این توافق رژیم (ایران) را در بلندمدت تقویت کند.»