رمزگشایی فرمانده تفنگداران بازداشتی از جنگ با سپاه

دیوید نارتکر فرمانده  دو شناور نظامی آمریکایی که زمستان گذشته به همراه تفنگداران آنها توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس بازداشت شد، عملکرد خود در آن حادثه را شایان تقدیر دانسته و گفت: چون توانستم از برخورد با نیروهای سپاه پاسداران در آب‌های خلیج فارس جلوگیری و از نیروهای تحت فرمانم محافظت کنم، باید تقدیر می‌شدم نه تنبیه.

نارتکر به فارین پالیسی گفته است هنوز هم تاسف نمی‌خورم که چرا اجازه دادم دو قایق تحت فرماندهی‌ام در آب‌های خلیج فارس به کنترل سپاه پاسداران درآید.

او که به خاطر آن ماجرا مورد تنبیه قرار گرفته، می‌گوید برای حفظ جان ملوانان و جلوگیری از یک جنگ در 12 ژانویه اجازه دادم سپاه پاسداران، قایق‌های تحت فرماندهی‌ام را توقیف کند.

نارتکر همچنین گفته است می‌توانستم به سوی طرف ایرانی شلیک کنم اما با این کار، قضیه به آنجا ختم نمی‌شد و در آن صورت، به احتمال زیاد من در دادگاه نظامی به اتهام سنگین‌تری مورد محاکمه قرار می‌گرفتم.

قایق‌های تندرو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دی ماه سال گذشته دو شناور ارتش آمریکا و سرنشین‌های آنها را در آب‌های ایران در نزدیکی جزیره فارسی بازداشت کردند. نظامیان آمریکایی پس از عذرخواهی آزاد شدند.

سخنان سربسته فرمانده تفنگداران دریایی آمریکا حاکی از این است که مقامات ارشد پنتاگون به نظامیان این کشور گوشزد کرده‌اند که ایران و نیروهای نظامی آن، هیچ تعارفی با نیروی نظامی که متعرض قلمرو آنان شود ندارند و وقوع هرگونه درگیری با سپاه پاسداران برای آمریکا خسارت‌های بزرگ نظامی، امنیتی، حیثیتی، سیاسی و اقتصادی خواهد داشت.