آنچه در ذیل از نظز خوانندگان محترم میگذرد مشروح این گفت و گو است.

سرکار خانم نوبهاری ضمن عرض خیر مقدم چنانچه مطلب خاصی داشته باشید در خدمتیم.

نوبهاری:

ندانی که ایران نشست منست

جهان سر به سر زیر دست منست.

هنر نزد ایرانیان است و بس

ندادند شیر ژیان را به کس .

عرض سلام و احترام دارم خدمت اهالی  رسانه وخبرنگاران عزیزوامیدوارم بتوانم دراین مجال کوتاه پاسخگوی سوالات شما دوستان  باشم .

س:لطفا مختصری از زندگی نامه خود را شرح دهید و بفرمائید چرا شما را به عنوان نخستین بانوی بدنساز معرفی کرده اند

نوبهاری : به لطف خدا بنده از سال ۸۵ وارد رشته ی بدن سازی شدم و حدود ۸ سال است که بصورت حرفه ای تمرین میکنم.با توجه به اینکه ورزش بدنسازی در قالب و عنوان رشته ی مردانه در بین مردم جاافتاده بود و تنها گروهی از اقلیت مردم شناخت مکفی از این رشته داشتند و اکثریت  اسم بدنسازی را هم نشنیده بودند بنده  علاقه ی خود را با قدم گذاشتن در این رشته و تمرین مستمر نشان دادم .از انجایی که واژه ی بدنساز هنوز هم در ذهن مردم بدن مردانه و عضلانی را به تصویر میکشد و خانومها از این موضوع فراری هستند بنده با فراغ بال برای رسیدن به این هدف تمام تلاش خود را کرده ام .میدانیم که معمولا خانومها بدنبال لاغری یا چاقی و در کل تناسب اندام هستند و به ندرت کسانی بدنبال رسیدن به بدن عضلانی وقت و هزینه ی خود را صرف میکند .و بنده بعنوان اولین کسی که این رشته را در سن پایین شروع کرده ام در زمانی که اطلاعات  از این ورزش  و سطح اگاهی مردم پایین بود در مقابل مخالفتها و واکنشها ایستادگی کردم  شناخته شدم.

س:می فرمائید انتخاب این رشته مشکلات جسمانی و روحی و اجتماعی برای شما ایجاد کرده است یا خیر؟ تا کنون مقامی هم کسب کرده اید ؟

نوبهاری:در پاسخ به این سوال باید عرض کنم کلیت ورزش به هدف سلامتی و تندرستی و شادابی روح و جسم انسان است .این ورزش علاوه بر اینکه بدنی با امادگی جسمانی بالا و قدرت فراتر از فرد عادی رو به من داده روحیه ی مبارزه انعطاف و صبر رو نیز در من به حد اعلا رسونده .اینجا باید اعلام کنم مشکلات روحی و جسمانی زمانی به سراغ فرد میاد که بصورت نا اگاهانه و اشتباه تمرین کند .خوشبختانه با پیگیری بنده در زمینه اطلاعاتی در این رشته تا به امروز شاهد مشگلات جسمانی نبوده ام .

س: خانم نوبهاری آیا کسی از شما در این رشته حمایت می کند و برای فعالیت در این رشته مشکلاتی دارید یا خیر ؟

نوبهاری:باید عرض کنم این رشته ی ورزشی بخاطر عنوانی که داره بصورت جد و اختصاصی در عرصه ی بانوان حمایتی نشده و تنها در سال اخیر شاهد برگزاری کلاس های اموزشی در قالب ارائه ی مدرک برای افراد بعنوان مربی هستیم نه بیشتر و نه کمتر …

مشکلات متعددی در این رشته وجود داره .از ابتدا بخاطر نداشتن لغایت و هدف در این رشته ما انتهاو سرانجامی در این رشته  بجز عنوان مربی و کار مربیگری ان هم در سطح محدود و مبتدی چیزه دیگری دستگیر ما نخواهد شد.

س: خانم نوبهاری خانواده و دوستان وقتی متوجه می شوند شما در این رشته فعالیت می کنید چه عکس العملی دارند؟

نوبهاری:هر اتفاقی در هر زمینه ای وقتی برای اولین بار صورت میگیرد مردم در مقابل هضم و درکش مقاومت نشون میدن اما خوشبختانه در سالهای اخیر و با اطلاع رسانی هایی که در دنیای ورزش بوجود امده شناخت بیشتری حاصل شده و میتونم بگم این تضاد بدنی و جذابیتهای این ورزش گاها باعث جذب افراد به سمت ورزش شده و میل به ورزش را در افراد تشدید کرده است .

س:خاص بودن پدیده ای نوپاست که برای مشهور بودن برخی انجام می دهند ین رشته چه فوایدی برای زنان دارد و شما باوچه هدفی در این رشته فعالیت می کنید؟

نوبهاری: ورای قهرمانی و کسب افتخار از انجایی که بعلت عدم تحرکی که در بانوان ما وجود داره ما شاهد بیماری های روحی مانند افسردگی و جامعه گریزی و بیماری های جسمانی از قبیل پوکی استخوان و …هستیم .این ورزش نه تنها مفید بلکه لازمه ی زندگی هر فردی هست .ما صرفا به هدف حرفه ای بودن و تمرینات خاص این ورزش رو پیشنهاد نمیکنیم از جهت سلامتی و بهبود حال روحی افراد و همانطور که میدانیم همه ی زنان در آرزوی داشتن بدن متناسب و موزون هستند و چه بهتر که این ورزش را سرلوحه ی زندگی خود قرار دهند.

در پاسخ به اینکه بنده چه هدفی رو دنبال میکنم باید عرض کنم هدف اصلی و اولیه من داشتن بدن زیبا عضلانی و قدرتمند  بوده است و اینکه الان به دنبال چه هدفی هستم تنها اینکه بنده برای رسیدن به این جا  زمان زیادی رو وقف کردم و از نیروی جوانی خود در باشگاه های ورزشی استفاده کردم امید این را دارم که در کشور خودم از این انرژی و پتانسیل بتوانم استفاده کنم در جهت بهبود وضعیت ورزش در زنان و علم و اگاهی خود را در این جهت صرف کنم تا بتوانیم با کمک و یاری بزرگانمان در این عرصه مشکلاتی که من سالها با ان دست و پنجه نرم کردم تا توانستم تجربه ای کسب کنم را برای بانوانمان حل و رفع کنیم .تا این ورزش بتواند نه تنها در این رشته بلکه بستر ساز رشته های دیگر هم باشد .

س:خانم نوبهاری با سلام و تشکر از اینکه مایل شدید در این نشست شرکت کنید می فرمائید آینده این رشته برای شما چیست؟ بانوانی را می شناسید که در این رشته فعال هستند؟آماری دارید

نوبهاری:طرح این موضوع برای خود من هم بسیار جالب و شوق برانگیزست .سعی من اینست که بگویم اگر نمیشود این رشته را علنی کرد حداقل از این رشته در عناوین دیگر استفاده کنیم تا بتوانیم  ذوق کسانی که تمایل دارن به وطن خود در عرصه ی ورزش کمکی کنند را جلب و از مساعدت انها استفاده کنیم تا بتوانیم ما نیز در رشته های مختلف المپیکی و جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

س:آیا بدنسازی حرفه ای بانوان به معنی دست کشیدن از برخی زنانگی هاست؟

مثلا تشدید ترشح برخی هورمون ها آیا زن بدنساز را دچار تغییر به رفتارها و خلق و خوی مردانه میکند؟

نوبهاری : از آنجا که برروی ورزشکاران زن تحقیقات دقیق و گسترده ای صورت نگرفته است،یک اتفاق نظر کلی در مورد سطح عملکرد آنها وجود ندارد.وجود اختلافات فیزیولوژیک و نیز ساختاری بین جنس زن و مرد هم مزید بر علت شده..ولی تا به امروز بنده شخصا شاهد تغییرات رفتاری چه از لحاظ خواسته های زنانه یا بوجود امدن رفتار خشن مردانه در خود نبودم .

س:سرکارخانم نوبهاری

۱٫باتوجه به اینکه شماقبلاهم به صراحت اعلام کردیدبنابررفتن به خارج برای مسابقات نداریدودرداخل کشورهم برای این رشته ورزشی تعریف مسابقاتی نشده باچه انگیزه ای مصمم به پیگیری هستید؟

۲٫انتظارشماازفدراسیون ومسئولین وزارت ورزش چیست؟

نوبهاری:بنده میخواهم  روی دیگری از صلابت و قدرت زن ایرانی را نشان دهم و به صراحت اعلام کنم که با تکیه بر عنایت پروردگار و روح پرقدرت و جسمی پرتوان اماده ام تا در این زمینه ی ورزشی به جامعه ی ورزش کشورم کمک کنم تا بتوانیم در عرصه ورزش گامهای محکم تری را برای ارتقای سطح ورزش بانوان برداریم .چه بسا که  غیرت زنان ما و انهایی که با میل باطنی سعی در پیشرفت و ارتقای سطح ورزش کشور دارند بتواند راه گشا و چاره ساز برای این رشته ی پر اهمیت و پر طرفدار باشد .من شخصا پاسدار کشور خودم هستم و با لحن و صدایی رسا در اینجا  امادگی خودرا اعلام میکنم که بنده نیز با تمام قوا و انگیزه ی درونی و استعانت از لطف پروردگار و یاری مدیران و مدبران اهل فن در این رشته حاضر به هرگونه کمک و دادن ایده و راه هایی برای ثبت و به ثمر نشاندن این رشته ی پر طرفدار هستم .

س:سرکار خانم نوبهاری سئوالات ارسالی دوستان پایان یافته است چنانچه  مطلب خاصی باقی مانده باشد  و یا نکته ای مد نظر دارید در خدمتتان هستیم

نوبهاری:با تشکر و قدر دانی از همه ی دوستان و صاحبان منسب که فرصتی را فراهم اوردند تا بنده در اینجا در خدمتشون باشم و ارزوی پیشرفت و بهبود روز افزون سطح فرهنگ و اگاهی در بین همه ی مردان و زنان با شرفمون دارم .به امید فردای روشن برای همه ی دوستان .با تشکر