مدیرنجومی و مشاور ارشد بانکی تیم مذاکره‌کننده آنجا چه می‌کرد؟!

در تصویر منتشره «ع-الف»، در کنار سحر نوروززاده (مشاور امنیت ملی اوباما و همکار سوزان رایس که به تازگی سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا شد) و دو نفر دیگر دیده می‌شود. آقای «د-ا» ضمنا مشاور ارشد بانکی در تیم مذاکره‌کننده بود و در مذاکرات حساس و مهم حضور داشت. وی به توصیه یکی از مسئولان دفتر رئیس‌جمهور به تیم مذاکره راه یافت اما به تازگی معلوم شده که دو تابعیتی است و به خاطر برخی خدمات ویژه اطلاعاتی به کشورهای غربی حقوق 7500 پوندی دریافت می‌کرده است! سوال مهم این است که چنین فردی چه ارتباطی می‌توانسته با یک مقام امنیتی آمریکا داشته باشد؟ و نقش او در گمراه کردن برخی مقامات وزارت خارجه، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دولت چه بوده است که با خوش‌گمانی و سهل‌اندیشی زیر بار تعهدات خطرناک و یک‌سویه در برجام و سپس FATF (خودتحریمی) رفتند؟!

یادآور می‌شود اخیرا ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی در کانال تلگرامی خود نوشت: در ملاقاتی که با آقای بارتلون، رئیس پارلمان فرانسه داشتم، به نکته جالبی اشاره می‌کرد. ایشان ضمن تاکید بر به‌کارگیری همه امکانات برای تحقق کامل مفاد برجام را به عنوان یک عامل موثر فشار بر آمریکا برای انجام FATF و اعلام تعهد فرانسه به این امر، تعلیق نام ایران از لیست سیاه تعهداتش در برجام می‌دانست. باعث تاسف است برخی اقدام‌ها برای همراه شدن با استانداردهای جهانی، حساسیت‌های بیش از حد و به تبع آن، توقف‌هایی را ایجاد و در نتیجه سرعت را کند می‌کند.»

پیش از سیف نیز حسین قضاوی معاون وزیر اقتصاد ضمن مصاحبه با روزنامه ایران مدعی شده بود «امضاکنندگان FATF بیش از اعضای سازمان ملل است» حال آن که برخلاف عضویت 198 کشور در سازمان ملل، فقط 35 کشور به FATF ملحق شده‌اند؛ ضمن اینکه برخلاف ادعای آقای سیف، آمریکا همه‌کاره و صحنه‌گردان اصلی FATF است.