آمانو برای سومین دوره ریاست بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نامزد می‌شود

 «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی اتمی اعلام کرده است که قصد دارد برای سومین بار نامزد تصدی این پست شود.

این دیپلمات ارشد ژاپنی عنوان کرده که آژانس بین‌المللی اتمی برای غلبه بر مشکلات پیش‌رو به «استمرار» نیاز دارد.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه» آمانو گفته است که چالش‌های بزرگ آژانس بین‌المللی اتمی چون برنامه ساخت سلاح اتمی کره شمالی و جلوگیری از رسیدن مواد اتمی خطرناک به دست گروه‌های خلافکار و تروریستی، از جمله این چالش‌هاست.

آمانو 69 ساله در این زمینه اظهار داشت: «برای رفع این چالش‌ها، تداوم و اتحاد بسیار مهم هستند. به همین دلیل قصد فعالیت در این سمت برای سومین دوره را دارم.»

 آمانو تشویق برخی اعضای عضو آژانس بین‌المللی اتمی را از جمله دلایل اتخاذ این تصمیم عنوان کرد. وی از دسامبر سال 2009 مدیر کل آژانس بین‌المللی اتمی در وین اتریش است.

خبرگزاری فرانسه نوشته است که آمانو که هفت سال قبل به این سمت انتخاب شد، از ابتدا گزینه بحث‌برانگیزی بود و کشورهای بسیاری او را دست نشانده آمریکا می‌دانستند.

وبگاه افشاگر «ویکی لیکس» نیز آمانو را در تصمیم گیری‌های کلیدی همگام و هم مسیر با آمریکا خوانده بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در سال 1957 برای ترویج استفاده صلح‌آمیز و جلوگیری از استفاده نظامی، از انرژی اتمی تأسیس شد. این آژانس به عنوان یک نهاد مستقل و خودمختار تأسیس شده و جزئی از سازمان ملل یا سازمان دیگری نیست با این حال در اساسنامه خود اعلام کرده که گزارش‌های خود را به مجمع عمومی و شورای امنیت ملل متحد ارائه می‌دهد.

پیشنهاد تاسیس این سازمان را «دوایت آیزنهاور» رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به سخنرانی اتم برای صلح معروف شد، در سال 1953 مطرح کرد.