ادعای روشنفکری در مقوله جهاد و مقاومت برای انفعال در برابر غرب است

آیت‌الله علیرضا اعرافی  پیش از ظهر امروز در دومین سمینار تخصصی فرهنگ جهاد که در سالن همایش‌های دارالشفا برگزار شد، اظهار داشت: حوزه علمیه قم خواستگاه انقلاب اسلامی و در عرصه دفاع و شهادت پیشگام بوده و پیام امام خمینی (ره) در پذیرش قطعنامه را فراموش نکرده است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: حوزه‌های علمیه نمادی از اهتمام و توجه به فرهنگ جهاد است و با وجود امام راحل و مراجع دینی فرهنگ جهاد و مقاومت را احیا کرد.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: انقلاب اسلامی معادلات عالم را از نظر معرفتی و علمی دچار تغییر کرد، انقلاب اسلامی دارای ویژگی‌های بی نظیری است که مهم‌ترین ویژگی آن این است که از یک ژرفای نظری برخوردار بود که زیرساخت‌های جهان غرب را دچار تزلزل کرد.

رئیس جامعه المصطفی عنوان کرد: تبیین و توجه  مقوله فرهنگ جهاد در حوزه‌های علمیه یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه باشد، فرهنگ دفاع و جهاد از فقه، کلام، فلسفه و تاریخ حوزه‌های علمیه جدا نیست بلکه یک ترکیب اتحادی وجود دارد و پرداختن به فرهنگ جهاد به عنوان رسالت‌های حوزه‌های علمیه است.

استاد حوزه علمیه گفت: فرهنگ جهاد و شهادت سبب بقای نظام اسلامی است و به همین دلیل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

امام‌جمعه قم اظهار داشت: مبانی فلسفی و دینی در زمینه جهاد و شهادت را گسترش داده و موردتوجه قرار دهیم و سرمایه‌های فقهی جهاد و شهادت را مورد تاکید قرار دهیم.

وی بیان کرد: مفهوم جهاد دارای معانی گسترده‌ای است و جهاد را می‌توان به معانی عام‌تری در نظر گرفته و نگاه‌ها به جهاد و شهادت از نظر علمی گسترده است که باید به آن توجه شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: جهاد ابتدایی در عصر غیبت مورد اختلاف فقها است و جهاد در ابتدایی‌ترین حالت دفاع است، هنگامی‌که جهاد را موردتوجه قرار می‌دهیم در اصل دفاع از آرمان‌های بزرگ انسانی و الهی است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: جهاد به همان معانی رزم در اسلام در فقه دارای محدودیت‌هایی است، اینکه چه کسی وارد میدان شود و در زمان، مکان، ابزار، شیوه‌ها و اینکه چگونه جنگید و نوع دفع دشمن نیز در فقه محدودیت‌هایی دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد: اگر می‌خواهیم به مقوله جهاد و دفاع و شهادت بپردازیم نگاه تطبیقی اسلام و نگاه تطبیقی مذاهب دیگر باید موردتوجه باشد و پرونده جنگ در تمدن کهن قرون وسطایی غرب را بررسی کنیم.

استاد حوزه علمیه گفت: تمدن جدید غربی دارای ادعاهای زیادی است اما به جنگ نگاه بسیار منفی دارد و دستاوردهای آن منفی بوده است، آمریکا در سال‌های اخیر کشتارو جنگ‌های زیادی انجام داده است که سبب نفرت ملت‌های اسلامی از این دولت شده است.

امام‌جمعه قم خاطرنشان کرد: جهان اسلام در برابر مقوله جهاد و مقاومت دارای طیفی از نظریات است که برخی با ادعای روشنفکری به دنبال  این هستند که که جهاد و شهادت فراموش شود و در برابر غرب انفعال انجام شود.

رئیس جامعه المصطفی افزود: افرادی که خواستار عدم توجه به فرهنگ جهاد و شهادت هستند اسلام‌شناس نیستند، پیشگامان ما بر فرهنگ جهاد و شهادت تأکید داشتند، افرادی که خواستار بی‌توجهی به این فرهنگ دینی هستند تاریخ‌شناس نیستند.

امام‌جمعه قم اظهار داشت: گروه‌های تکفیری و داعش ضربات سختی به فرهنگ جهاد و شهادت می‌زنند چون الگوی منطقی جهاد و شهادت را زیر سؤال برده‌اند که پایه‌گذار اصلی این تفکر رژیم آل سعود است.

وی بیان کرد: انقلاب اسلامی بیش از 30 انتخابات برگزار کرده است که این  موضوع نشان‌دهنده آزادی بیان در کشورمان است که در مقابل کشورهایی که ادعای آزادی بیان دارند تاکنون یک انتخابات آزاد برگزار نکرده‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: جهاد بر اساس دفاع الهی، انسانی، نجات‌بخش و گشایش بخش بشریت مورد تأکید اسلام است.