اسنودن اسناد ملی را به سرقت برده و بخشیده نخواهد شد

 «جیمز کِلَپر» نظامی بازنشسته آمریکایی و مسئول سازمان اطلاعات ملی آمریکا گفت که بخشودگی برای ادوارد اسنودن افشاگر و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی (ان‌اس‌ای) این کشور را قبول نمی‌کند.

 جیمز کِلَپر تاکید کرد، اسنودن اسناد آژانس امنیت ملی آمریکا را به سرقت برده است و افشای برنامه‌های نظارت داخلی و جهانی، خسارت به توانایی ملی آمریکا برای مقابله با تهدیدات وارد کرده است که در نطر وی امری غیرقابل بخشش است.

مسئول سازمان اطلاعات ملی آمریکا همچنین گفت «من می‌فهمم وی چه کاری کرده است... آنچه برملا کرده محدود به نظارت داخلی بود ... اما وی اطلاعات بیشتری را هم افشا کرد که هیچ ربطی با نظارت داخلی نداشت و همین به قابلیت ما برای مقابله با تهدیدات خارجی خسارت وارد کرد. او قابلیت‌هایی که برای محافظت از نظامیانمان در افعانستان داشتیم را بر ملا کرد. من موافق بخشیدن او نیستم.»

افشاگری‌های اسنودن بحثی ملی درباره حق حریم خصوصی افراد در آمریکا به راه انداخت. اسنودن از سال 2013 پناهنده روسیه شده است اما اخیرا برخی در آمریکا خواستار  بخشودگی وی و بازگشتش به کشور شدند ولی کِلَپر با این درخواست مخالفت و تصریح کرد «هرچه بیشتر زمان می‌گذرد، انگیزه برای مذاکره کمتر و کمتر می‌شود.»