شرکت‌های کوچک در کشور رشد نمی‌کنند

علی آقا محمدی صبح پنج‌شنبه در جلسه ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی اردبیل تصریح کرد: متأسفانه به دلیل اشتباه در تعریف زنجیره‌های تولید شرکت‌های کوچک رشد مناسبی ندارند و در مقابل شرکت‌های بزرگ، بزرگ‌تر می‌شوند.

وی افزود: در وضعیت فعلی دفاع از اقتصاد کشور باید به مانند دفاع از کشور با سابقه درخشانی که در دفاع مقدس داشتیم باشد و اجماع مناسبی برای دفاع از ارکان اقتصادی شکل بگیرد.

رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی با بیان اینکه کشور ایران چشم‌انداز مشخصی برای توسعه خود ترسیم کرده است، متذکر شد: در این چشم‌انداز منطقه آسیای میانه، خاورمیانه و قفقاز موردتوجه قرار گرفته و برتر شدن ایران در این منطقه در اهداف چشم‌انداز قید شده است.

آقا محمدی با تأکید به اینکه این نقشه جغرافیایی در واقع نقشه قدیم کشور است و متأسفانه در حکومت‌های قبلی بخش‌هایی از آن از دست رفته است، ادامه داد: در واقع اهمیت امروز این مناطق نه در خاک بلکه در اقتصاد است.

وی با اذعان به اینکه تمامی اهداف چشم‌انداز در زمینه‌های امنیتی، نظامی و سیاسی در وضعیت مطلوبی برآورده شده است، تصریح کرد: در واقع تحقق اهداف نیازمند سرمایه مالی است و در سند چشم‌انداز نیز ایران به عنوان قدرت اول این منطقه در حوزه فناوری و اقتصاد ترسیم شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید به اینکه ایران با این دو قدرت می‌تواند در منطقه ثبات و تعادل ایجاد کند، افزود: در وضعیت فعلی کشور با کمترین مداخله بیشترین نفوذ را در منطقه دارد و دشمن نیز متوجه این اقتدار شده است.

به گفته آقا محمدی دشمن برای مقابله با این اقتدار، توان خود را روی جنگ اقتصادی معطوف کرده و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد برای مقابله با ترفند دشمن ما نیازمند یک اجماع اقتصادی هستیم.

وی با بیان اینکه رهبری با درایت توانستند به این موضوع ورود کرده و پایه‌های اقتصاد مقاومتی را طرح کنند، ادامه داد: در نهایت مجمع  سیاست‌های ۲۴ گانه ای را تدوین کرد که می‌تواند نیاز امروز کشور را پاسخ گوید.

عضو ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور با تأکید به اینکه دولت امروز به یک دولت اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است، افزود: در واقع تدوین برش‌های ملی و استانی از اقتصاد مقاومتی به همین معنی است.

آقا محمدی اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی را شامل افزایش حداقل هشت درصد نرخ رشد، کاهش به هشت درصد نرخ بیکاری و کاهش به هشت درصد نرخ تورم عنوان و تأکید کرد: تمامی اینها محقق نمی‌شود مگر در سایه اجماع تمامی نیروهای اقتصادی موجود در کشور.

وی با بیان اینکه با یارانه و حمایت کمیته امداد نمی‌توان به نرخ رشد دست یافت و این مبالغ تنها رفع نیاز می‌کند، افزود: لازم است برای حوزه‌های مختلف از جمله آموزش نیروی انسانی برنامه‌ریزی شود.

رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید به تجمیع سرمایه‌های پراکنده در سطح کشور، ادامه داد: در واقع سرمایه‌هایی که می‌تواند منجر به تولید شود باید تجمیع شود و در این خصوص از ظرفیت تمامی اقشار استفاده کرد.

وی به ضرورت تعریف سرداران و سربازان جبهه اقتصادی در کشور تأکید کرد و افزود: از جمله پیشنهادها شکل‌گیری باشگاه اقتصاد مقاومتی است تا بتواند زمینه حضور نیروهای خلاق که در عرصه تولی می‌توانند نقش ایفا کنند را فراهم سازد.

آقا محمدی خواستار شکل‌گیری چنین باشگاهی در استان اردبیل شد و تصریح کرد: حتی مهاجر فرستی این استان یک مزیت است و استان می‌تواند از ظرفیت نیروهای خود در هر منطقه‌ای که ساکن هستند برای شکل‌دهی به زنجیره‌های تولید استفاده کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به ضرورت شکل‌گیری گروه‌های اعتمادآفرین زنجیره‌های تولید اشاره کرد و افزود: در وضعیت فعلی کشور نیازمند چنین زنجیره‌هایی است تا تمامی ظرفیت‌های بالقوه تولید را بالفعل سازد.