ارتش و نیروهای مردمی عراق با یک خیز بلند توانستند منطقه جدیدی را در شمال عراق آزاد کنند که اهمیت قابل توجهی دارد. 

شرقاط ؛ شهری است که مدت ها بود بین حشد الشعبی و تروریست های تکفیری داعش دست به دست می شد و لذا تصمیم جدی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق و همکاری ارتش و حشد الشعبی موجب شد تا شهر ساعاتی پیش به طور کامل از پاکسازی شود. 

**مشخصات جغرافیایی "شرقاط" 

شهر راهبردی  "شرقاط" در استان "صلا‌ح‌الدین" و جنوب مرکز استان "نینوا" است که در مجاورت رود دجله و در یکصد کیلومتری  شهر  "موصل"،  واقع  است.

**اهمیت راهبردی شهر "شرقاط" 

نزدیکیِ این شهر به خطوط تدارکاتی نیروهای عراقی که به پایگاه هوایی "قیاره" در مناطق شمالیِ کشور ختم می‎شوند، "شرقاط" را به منطقه‌ای راهبردی مبدل کرده است که می‌توان از آن برای تأمین منابع مورد نیاز برای آزادسازی موصل استفاده کرد.

یک منبع میدانی حشد الشعبی در گفت و گو با  خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره اهمیت عملیات آزادسازی  "شرقاط" می گوید: "شرقاط" آخرین نقطه در استان "صلاح الدین" بود که از کنترل تروریست های داعش خارج شد. 

وی با اشاره به اهمیت جغرافیایی این شهر یادآور شد:  با آزاد سازی "شرقاط" مسیر حرکت به سمت موصل بازتر خواهد شد و می توان با  سرعت بیشتری تکفیری های داعش را در مرکز استان "نینوا" شکست داد. 
 

پرونده داعش در استان


اما ارتش و حشد الشعبی عراق از سه روز پیش در 4 محور عملیاتی به "شرقاط" در استان "صلاح الدین" حمله کردند و در مدت کوتاهی بخش قابل توجهی از آن را تا دیروز آزاد کرده و امروز هم نهایتا کار پاکسازی شهر به پایان رسید. 

**تاکتیک ارتش عراق در عملیات آزادسازی "شرقاط"
 
نیروهای عراق در این عملیات از تاکتیک‌هایی جدید برای پاکسازی مناطق تحت اشغال تروریستها استفاده کردند و با انتقال شهروندان به مکانهای موقت علاوه بر تسلط بر درگیریها از آواره شدن مردم نیز جلوگیری نمودند.

 در جریان عملیات آزادسازی شرقاط مناطقی همچون  "العیثه"، "الخضرانیه"، "الحوریه" و "بعاجه" ، "اصبخه"، "جمیله"، "الجمیله الجدیده"، "القلعه"، "خدعان"، "البو احمد" و ... پاکسازی شد. 

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع در فرماندهی عملیات صلاح‌الدین گزارش داد که نیروهای عراقی با پشتیبانی  نیروهای مردمی پس از به دست گرفتنِ کنترل دفتر شهردار، ساختمان‌ شهرداری و بیمارستان شرقاط توانستند در نبرد با داعش در این منطقه به موفقیت  برسند. 

پایگاه خبری "المعلومه" نیز گزارش داد که "شرقاط" در شمال استان "صلاح الدین" به صورت کامل پاکسازی شده است و مردم نیز از ورود نیروهای ارتش عراق به این شهر استقبال کردند.

واحد رسانه‌ای ارتش عراق می گوید که تحت نظارت فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در فرماندهی مشترک عملیات آزاد سازی شرقاط آغاز شد که گردان‌های 16، 9، 15 و گردان 51 نیروهای بسیج مردمی در این عملیات حضور پیدا کردند. بر اساس این خبر طی 72 ساعت گذشته نیروهای مسلح عراقی در عملیات‌های متعددی شهر "الشرقاط"  را به صورت کامل پاکسازی کرده و پرچم عراق را بر فراز ساختمان‌های دولتی برافراشته‌اند.

بدین ترتیب با آزاد سازی شرقاط که از سال 2014 در کنترل تکفیری های داعش بوده است، پرونده داعش در شمال استان صلاح الدین بسته شد و گام های بلند ارتش عراق در پاکسازی "قیاره"، "حدیثه" و "شرقاط" می تواند نهایتا موفقیت در مرکز استان "نینوا" را رقم بزند. 

البته عملیات پاکسازی  "موصل"  آسان نخواهد بود و شاید طولانی تر از نبردهای دیگر با تکفیری های داعش باشد ، نکته ای که "حیدر العبادی" نخست وزیر عراق هم به آن اشاره کرده بود.