50 هکتار از جنگل های هیرکانی برای ساخت سد شفارود به زیر آب رفتند

حمید جلالوندی مدیر کل دفتر ارزیابی و اثرات زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص جدیدترین وضعیت ساخت سد شفا رود، اظهار داشت: اولویت اول در نظر گرفته شده از سوی سازمان برای ساخت سد شفارود، تامین آب شرب است. 
 
وی ادامه داد: بنابراین برای تامین آب شرب مورد نیاز، زیر آب رفتن تنها 50 هکتار از جنگل های هیرکانی ضرورت داشته و کافی است. 
 
مدیر کل دفتر ارزیابی و اثرات زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: این در حالی است که وزارت نیرو، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان جنگل‌ها؛ بر زیر آب رفتن 93 هکتار از جنگل‌های هیرکانی در جهت ساخت سد شفارود اتفاق نظر دارند. 
 
جلالوندی بیان داشت: هنوز میزان نهایی سطح جنگل‌های درگیر با سد شفارود مشخص نیست و مقرر شده تا این موضوع در کارگروه هیئت دولت و با حضور ریاست جمهوری، محیط زیست، وزارت نیرو، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان جنگل‌ها بررسی شود. 
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر مجوزی در خصوص میزان تخریب جنگل‌های هیرکانی در جهت ساخت سد شفارود صادر نشده است. 
 
مدیر کل دفتر ارزیابی و اثرات زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در ابتدا مقرر شده بود که در جهت ساخت سد شفارود بیش از 300 هکتار از جنگل‌های هیرکانی به زیر آب بروند، در حالی که با تلاش‌های سازمان حفاظت محیط زیست ضمن جلوگیری از ادامه ساخت و ساز این سد ، میزان تخریب ذکر شده رد شد، تا در خصوص حداقل آسیب وارده بر این جنگل‌های با ارزش، بررسی‌های جدیدتری انجام پذیرد.