طبق گزارش رسیده، حسن برزیده در مراسم بازگشایی سینما آزادی آبادان که یک روز پیش از سالگرد شکست حصر آبادان برگزار شد، خاطره‌ای از روزهای جنگ در این شهر بیان کرد، او که متولد آبادان است گفت: بسیاری از ما، نسلی که خاطرات روزهای جنگ را به خاطر داریم و به ویژه آنهایی که مثل من روزهای جنگ در آبادان را دیده و تجربه کرده‌اند، خوب می‌دانیم که آبادان تا آستانه سقوط پیش رفت اما دلاوری مردم این شهر و همه هموطنانی که به آبادان آمدند تا در کنار ما از این خاک دفاع کنند، مانع این رویداد شد.

کارگردان «مزار شریف» گفت: خوشحالم که از نسلی هستم که در روزهای سخت جنگ در این شهر، کنار جوانان، مردان و زنان آبادانی و جوانان ایرانی حضور داشتم. اگر تلخی‌های روزهای جنگ را به یاد می‌آورم به این دلیل است که شیرینی این روزهای امنیت و آرامش را بیشتر درک کنیم.

برزیده گفت: در همین خیابان که سینما آزادی در آن قرار گرفته، مغازه‌ای بود که تلویزیونی بزرگ در آن قرار داشت، زمانی که اوضاع آرام می‌شد، رزمنده ها پای برنامه‌های این تلویزیون می‌نشستند و فیلم می‌دیدند.

این کارگردان ادامه داد: گروهی از نسل قبل تلاش کردند، خون دادند تا این شهر و این سرزمین از گزند دور باشد. بسیاری از آنها کنار ما نیستند و جایشان امروز خالی است. جوانانی از نسل جدید امروز تلاش می‌کنند تا مردم این کشور در آرامش باشند. تا در پرتو این جانفشانی و ایثار مردم فرهنگ دوست و مظلوم آبادان صاحب یک سالن سینمای جدید شوند و در آرامش فیلم ببینند. تقدیر می‌کنم از همه عزیزانی که امنیت و آرامش کشور ما مرهون و مدیون ایستادگی و رشادت آنهاست.

برزیده با اشاره به اهمیت سینما به عنوان یک محفل عمومی گفت: سینما یک مکان امن فرهنگی است، نه تنها برای فیلم دیدن و درک تجربه جمعی و مشترک از یک پدیده هنری یا حتی اثری سرگرم کننده، بلکه فضایی برای گفت‌وگو و مشارکت. به عنوان یک آبادانی که به این شهر مظلوم و مردمش تعصب دارم، خوشحالم از این که پس از سال‌ها یک سینمای جدید در این شهر بازسازی شده است.

این کارگردان افزود: خاطرات بسیاری از سینماهای شهر آبادان و فیلم دیدن در آنها دارم. این خاطرات من را به سال‌های کودکی و به ریشه‌هایم وصل می‌کند. یک ساختمان ساده می‌تواند بخشی از هویت یک انسان و یک نسل باشد و به آنها برای تعلق خاطر داشتن به گذشته و حفظ هویتشان کمک کند. یادآوری بسیاری از این خاطرات برای همه ما، تقویت کننده حس‌های مشترک و هویت جمعی است.

مراسم بازگشایی سینما آزادی آبادان یکشنبه چهارم مهرماه با حضور سینماگران آبادانی و مدیران حوزه هنری و مسئولان استانی و امام جمعه این شهر برگزار شد.